Stellenausschreibung: Wissenschaftliche Mitarbeit oder Akademische(r) Rat/Rätin auf Zeit an der Uni Bamberg

Wissenschaftliche Mitarbeiterin / Wissenschaftlicher Mitarbeiter (m/w/d)
(50% bis 100% der regelmäßigen Arbeitszeit; Entgeltgruppe 13 TV-L)
oder
Akademische Rätin auf Zeit / Akademischer Rat auf Zeit (m/w/d)
(100% der regelmäßigen Arbeitszeit; Besoldungsgruppe A 13)

am Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Personalmanagement und Organisational Behaviour der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. Die Stelle ist auf maximal sechs Jahre befristet mit dem Ziel einer Promotion bzw. Habilitation. Es handelt sich um eine Qualifizierungsstelle im Sinne des Wissenschaftszeitvertragsgesetzes (WissZeitVG).

Ihr Aufgabengebiet umfasst:
Es erwartet Sie ein vielfältiges und herausforderndes Aufgabengebiet. In der Forschung bearbeiten Sie theoriegeleitete empirische Forschungsprojekte und verfassen wissenschaftliche Fachartikel für die Präsentation auf internationalen Fachkonferenzen und die Publikation in international anerkannten Fachzeitschriften. In der Lehre konzipieren Sie Übungsveranstaltungen und betreuen Seminar- sowie Abschlussarbeiten. Zudem wirken Sie beim Lehrstuhlmanagement mit. Sie werden Teil eines engagierten und weltoffenen
Teams, welches kollegial und eigenverantwortlich arbeitet. Wenn Sie ein ausgeprägtes Interesse am wissenschaftlichen Arbeiten haben, eine große Begeisterung für die Forschung mitbringen und eine hohe Motivation zur universitären Lehre aufweisen, dann bewerben Sie sich bei uns!

Wir bieten:

  • Möglichkeit zur wissenschaftlichen Weiterqualifizierung
  • Breites Spektrum an herausfordernden und hochaktuellen Forschungsthemen in den Bereichen Karriere, internationale Mitarbeitermobilität, Arbeitsflexibilisierung
  • Gezielte Weiterentwicklung fachlicher und persönlicher Kompetenzen
    Hochinteressantes Arbeitsumfeld mit vielfältigen Gestaltungsmöglichkeiten in einem interdisziplinären und internationalen Team

Zur vollständigen Ausschreibung inkl. weiterer Infos, Kontakt und Fristen auf deutsch

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Stellenausschreibung: Wissenschaftliche/r Mitarbeiter/in (m/w/d)

Entgeltgruppe 13 TV-L, 75%; zunächst befristet auf 12 Monate mit der Möglichkeit zur Verlängerung auf 3 Jahre und gegebenfalls Aufstockung auf 100%.

Ihre Aufgaben
Sie übernehmen Tätigkeiten in den Bereichen Digitale Transformation, Künstliche Intelligenz, Strategie, Führung, Organisation, Innnovation und Entrepreneurship. Dies erfolgt in engem Austausch mit Mitgliedern unserer Forschungsgruppe. Darüber hinaus unterstützen Sie Lehrveranstaltungen, betreuen Studierende, bringen sich in die akademische Selbstverwaltung des Lehrstuhls ein und in die Einwerbung von Dritmitteln. Ihre Forschung bietet bei entsprechender Eignung die Möglichkeit zur Promotion.

Ihr Profil

  • Überdurchschnittlicher Studienabschluss in Wirtschaftswissenschaften, (Wirtschafts)informatik, Psychologie oder einem verwandten Gebiet (Bewerbungen von MSc-Studierenden, die noch einige Monate Studium absolvieren müssen, sind willkommen).
  • Hohes Forschungsinteresse und hohe Motivation für das Verfassen von wissenschaftlichen Fachartikeln für die Publikation in internationalen Fachzeitschriften
  • Kenntnisse und Erfahrungen in der quantitativ-empirischen Forschung (Fragebogendesign, experiementelle Methoden) und der statistischen Datenanalyse (R, Phython, SPSS/AMOS, Stata)
  • Sehr hohe Einsatz- und Lernbereitschaft
  • Ausgeprägte analytische Fähigkeiten
  • Die Fähigkeit zu selbständiger und eigenverantwortlicher Arbeit in einem interdisziplinären Team
  • Bereitschaft, Lehr- und Verwaltungsaufgaben zu übernehmen
  • Sehr gute Englischkenntnisse in Wort und Schrift

Wir bieten Ihnen

  • Forschung in einem interdisziplinären, motivierten und erfolgreichen Forschungsteam in den Bereichen Strategie, Führung, Organisation, Innnovation und Entrepreneurship
  • Enge Einbindung in die quantitativ-empirische Forschung und intensive Betreuung
  • Teilnahme an internationalen Forschungskonferenzen und bei entsprechender Eignung Auslandsaufenthalte möglich
  • Kooperation mit renommierten Wissenschaftlern/Innen im In- und Ausland sowie namhaften Unternehmen
  • Ein breites Spektrum an Forschungsgebieten in den Bereichen Strategie, Organisation, Innovation und Digitalisierung
  • Arbeitsplatz in zentraler Lage in München

Bewerbungsfrist: 30. Juni 2022.
Weitere Informationen zu uns finden Sie hier.
Zur vollständigen Ausschreibung inkl. weiterer Infos, Kontakt und Fristen.

Stellenausschreibung: Assistant Professor, tenure track, qualification agreement

What to expect:

The Department of Management is seeking applications for an Assistant Professor (tenure track) position in the area of Human Resource Management (HRM), Careers, and Organizational Behavior. The successful candidate will be expected to cultivate a strong research profile in HRM, careers, and Organizational Behavior, with special focus on international, in particular international comparative aspects, as well as demonstrate teaching excellence in these areas. A strong research profile includes an active program of research (research pipeline), publishing in top-tier journals, and collaborating with members of international academic community. The successful candidate is further expected to show an active commitment to professional and Department service (academic-self-government), and junior faculty development, for example by serving on Editorial Boards, supervising Bachelor and Master theses, and organizing research seminars, conferences and PDWs. The successful candidate is also expected to teach at all program levels and to actively support efforts to acquire third-party funding. He/she should actively contribute to administration and to the development of the ivm institute. We particularly welcome applications from scholars who engage in Third Mission activities.

What you have to offer:

  • a PhD degree (or equivalent) in management, business studies, or social science.
  • a track record of research excellence in management, specifically in the area of Human Resource Management (HRM), Careers, and Organizational Behavior with special focus on international, in particular international comparative aspects
  • a strong portfolio of publications in top-tier academic journals such as those on the WU Star List and the Department of Management A+ list that is commensurate with academic age
  • in-depth knowledge of qualitative and/or quantitative research methods
  • a strong pipeline (papers in progress and under review) that is commensurate with academic age that demonstrates potential for continued publication in leading academic journals (see in particular WU Star List and Department of Management A+ List)
  • active involvement in the international academic community, including presentations at high ranking international academic conferences (see in particular WU Department of Management conference list) and well-ranked universities, collaborations with faculty outside ones current country, and positions at universities abroad.
  • a strong commitment to, and record of, teaching excellence at both the Master’s and Bachelor’s levels and an ability to teach both in English and German language
  • experience in organizing research seminars, international workshops and conferences, and other research development initiatives
  • a solid track record of professional service, such as (co-)organizing conferences and workshops, serving on Editorial Boards, reviewing for leading international journals, and mentoring junior faculty development workshops
  • a strong commitment to collegiality and service, e.g., proven track record of organizing and participating in department-related activities and events, helping to cultivate international research networks, and enhancing the international visibility of the department/university where the candidate has been employed
  • proven international academic experience, i.e. a PhD from a non-Austrian university or at least one year of academic work experience as a post-doctoral researcher outside of Austria
  • Evidence of Third Mission engagement

Application deadline: 25 May 2022.
Start: 01. September 2022.
See here the complete job advertisement with many more information in English.

Neue Schriftenreihe: Arbeit, Digitalisierung und Organisation

Diese neue Schriftenreihe basiert auf einem weiten Verständnis dieser Begriffe. Die Herausgeberinnen und Herausgeber freuen sich auf Einreichungen von Dissertationen, Forschungsberichten und Sammelbänden in deutscher oder englischer Sprache, die

  • sich aus unterschiedlichen theoretischen Perspektiven mit neueren Entwicklungen in den Forschungsfeldern Arbeit, Digitalisierung und Organisation beschäftigen,
  • neue Forschungsfelder erschließen und beispielsweise Fragen der gesellschaftlichen Verantwortung, der Geschlechteridentitäten sowie ethische Fragen in Organisationen, auf Märkten und entlang von Wertschöpfungsketten berücksichtigen, ohne dabei Fragen von Ökonomie, Macht und Herrschaft auszublenden,
  • offen sind für die sozialen Konstruktionen von Wirklichkeiten und von Wahrnehmungen, die Bedeutung von Legitimation sowie von Bewertungsdynamiken,
  • (innovative, aber trotzdem) abgesicherte methodische Herangehensweisen verwenden und dabei quantitative und qualitative Methoden nicht gegeneinander ausspielen, sondern – sofern möglich und angemessen – sinnvoll miteinander verbinden,
  • sich mit Widersprüchlichkeiten und Spannungsverhältnissen konstruktiv auseinandersetzen,
  • ideologiekritisch dominante Diskurse dekonstruieren sowie – nicht zuletzt –
  • anschlussfähig an praktisch relevante Fragen sind, die die Unternehmens- und  Netzwerkführung, das Technologie- und Innovationsmanagement, die Veränderungen der Arbeitsbeziehungen, die Organisationsberatung, die Aktivitäten von Akteuren der  Arbeitsbeziehungen, Verbänden, Parteien und NGOs betreffen.

Die Schriftenreihe versteht sich explizit als ein Angebot an interdisziplinäre Arbeiten und ist offen für alle in der Arbeits-, Digitalisierungs- und Organisationsforschung relevanten Disziplinen.

Herausgegeben von

  • Maximilian Heimstädt (Universität Bielefeld und Weizenbaum-Institut, Berlin),
  • Markus Hertwig (Ruhr-Universität, Bochum),
  • Caroline Ruiner (Universität Hohenheim, Stuttgart),
  • Elke Schüßler (Johannes Kepler Universität, Linz),
  • Carsten Wirth (Hochschule Darmstadt)

Ansprechpartner im Nomos Verlag: Carsten Rehbein, rehbein@nomos.de.

Stellenausschreibung: Doktorand*in im Bereich Experimental Management Research (100% – 4 Jahre)

Was Sie hier tun:

  • Mitarbeit auf einem spannenden Forschungsprojekt (gefördert durch den SNF) an der Schnittstelle der Themen Leadership, CEO Nachfolge, Erwartungsmanagement
  • Verfassen einer kumulativen Doktorarbeit und wissenschaftlicher Artikel mit dem Ziel der Publikation in international führenden wissenschaftlichen Fachzeitschriften
  • Aktive Beteiligung an der Akquise von Drittmitteln zur Forschungsförderung
  • Unterstützung des Lehrbetriebs der Fachgruppe für Marketing
  • Möglichkeit zur Promotion in Kooperation mit einer international führenden Universität

Was Sie idealerweise mitbringen:

  • Einen sehr guten Masterabschluss in Wirtschaftswissenschaften oder einem verwandten Bereich (z.B. Psychologie, Sozial- und Geisteswissenschaften) oder stehen kurz vor Ihrem Abschluss
  • Nachweislich Erfahrung mit der Konzeption und Durchführung experimenteller Forschung oder ein starkes Interesse an diesem Bereich
  • Kenntnisse in einem der Themenbereiche Leadership, Organisationspsychologie, Strategisches Management, Human Resource Management
  • Verfügen über ein ausgezeichnetes Englisch in Wort und Schrift
  • Besitzen Durchhaltevermögen, Interesse und Spass am wissenschaftlichen Arbeiten

Bewerbungsfrist: 31. Mai 2022.
Start: 01. August 2022 (oder nach Vereinbarung).
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Stellenausschreibung: Senior Lecturer mit Doktorat (w/m/d) am Institut für Organisation, Personal und Dienstleistungsmanagement

Aufgaben:

  • Selbständige deutschsprachige und englischsprachige Lehre im Bereich Personal, Organisation und Dienstleistungsmanagement, insbesondere marktorientiertes, strategisches, internationales Dienstleistungsmanagement sowie Beschwerdemanagement
  • weitere Lehrveranstaltungen
  • Weiterentwicklung von Studienangeboten am Institut OPD
  • Mitarbeit bei administrativen und organisatorischen Aufgaben im Institut sowie in universitären Gremien
  • Unterstützung bei der Konzeption und Durchführung von Lehrvorhaben sowie
  • Betreuung von Masterarbeiten und Durchführung von Prüfungen

Voraussetzungen:

  • Abgeschlossenes Doktoratsstudium in Sozial- und Wirtschaftswissenschaften mit Schwerpunkt „Dienstleistungsmanagement“
  • Mehrjährige universitäre Lehrerfahrung im Bereich Dienstleistungsmanagement und Beschwerdemanagement in deutscher und englischer Sprache
  • Einschlägige Forschungsschwerpunkte und nachgewiesene Publikationen im Bereich Dienstleistungsmanagement und Beschwerdemanagement
  • Erfahrung in der Erstellung von Lehrveranstaltungen und Prüfungen in deutscher und englischer Sprache
  • Fundierte Kenntnisse in den Methoden der empirischen Sozialforschung

Erwünscht:

  • Kommunikations- und Teamfähigkeit
  • Organisationskompetenz
  • Sichere Englischkenntnisse in Wort und Schrift
  • Sehr gute didaktische Fähigkeiten
  • Sehr gute Kenntnisse des wissenschaftlichen Arbeitens
  • Sehr gute EDV-Kenntnisse

Bewerbungsfrist: 27. April 2022.
Start: 01. Juni 2022 (befristet bis 30.09.2024).
Zur vollständigen Ausschreibung inkl. weiterer Infos, Kontakt und Fristen

CfP for Special Issue Industry and Innovation

As the urgency to curb the emission of greenhouse gases and limit the consumption of natural resources continues to increase, reliance on business-as-usual activities and practices does not represent a viable operational choice for most organizations. In response, organizations develop new products, processes, and management concepts to reduce their use of natural resources including water and energy, thereby enhancing their environmental performance. We refer to these developments as green innovation, also called eco-innovation or sustainable innovation (e.g., Kemp and Oltra 2011). Green innovation has been indicated as a promising route to tackle some of the most pressing challenges of this generation, such as climate change and the uneven distribution or supply of key resources such as freshwater or clean energy (George, Schillebeeckx, and Liak 2015). However, developing, promoting, adopting, and diffusing green innovation within and across organizations at a larger scale is a challenge. Not just from a technological standpoint, as organizations scramble to come up with technologies that increase the efficiency with which natural resources are transformed, but also from a cultural standpoint. This is because green innovation entails changes to how organizing occurs: from collaborations to the relationship with internal and external stakeholders, from finding new ways to establish their legitimacy.

[…for more please view the complete CfP here…]

More recently, a growing body of literature has embraced the idea that culture can offer a valuable toolkit for the pursuit of organizational goals, including green innovations. If culture is a system of shared assumptions, values, and beliefs that govern how individuals and organizations behave in a larger social system (Giorgi, Lockwood, and Glynn 2015; Bertels and Howard-Grenville 2012), cultural elements that can be leveraged to cultivate green innovations could be several, varying from institutional logics and issue fields (e.g., Hoffman and Jennings 2011; Oberg, Lefsrud, and Meyer 2021), institutional infrastructures (Gegenhuber, Schüßler, Reischauer, and Thäter 2022), frames (Ansari, Wijen, and Gray 2013; Lefsrud and Vaara 2019), sensemaking (e.g., Soderstrom and Weber 2019), metaphors and stories (e.g., Biscaro and Comacchio 2017), discourse (e.g., Nadkarni et al. 2022; Lefsrud and Meyer 2012), and collective imaginaries (e.g., Augustine et al. 2019). Hence, from this perspective, culture as a binding humus that can be leveraged to achieve cultivating green innovation, but could also prevent it.
Even though some studies have offered in-depth accounts on how cultural elements can be leveraged to avoid, resist, and refrain from cultivating green innovations or even pretend (e.g., “greenwashing”) to do so (Delmas and Burbano 2011), current theorizing does not allow us to fully explain the role of cultural elements in the cultivation of green innovation. It is precisely because firms are increasingly pressured to bring and advance green innovations (George, Schillebeeckx, and Liak 2015) that new scholarship at the intersection of organization and innovation studies is needed (Ferraro, Etzion, and Gehman 2015; Jennings and Hoffman 2017).

Research Topics:

Our special issue intends to create a forum for studies examining how organizations leverage cultural elements to cultivate green innovations, following the call for an “extension of existing theories, and perhaps the introduction of a new theory that explicitly addresses [the cultivation of] tangible (natural) resources” (George, Schillebeeckx, and Liak 2015, 1602). We equally welcome submissions of papers of different formats – qualitative, quantitative, mixed-methods –, as well as papers offering a conceptual contribution. Possible questions of interest include but are not limited to:

Leveraging Culture to Cultivate Green Innovation Across Organisations and in Institutional Fields:

  • How do organizations use broader narratives (e.g., circular economy, green transition, sustainable economy) or frames to cultivate green innovation?
  • How do they balance institutional complexity to cultivate green innovation?
  • How do organizations mobilize support to promote the adoption, diffusion, and institutionalization of green innovation?
  • How are cultural elements harnessed by networks supporting green innovation? And which network positions and network structures do favour the cultivation of green innovation?
  • What is the relation between the social evaluations (e.g., identification, stigma, legitimacy) of green innovation and their adoption? And how do organizations cultivating green innovation try to manage, influence, or steer such evaluations?
  • What is the role of field-configuring events, such as congresses, conferences, or fairs in the cultivation and promotion of green innovation?

Leveraging Culture to Cultivate Green Innovation in Organisations:

  • How are tensions and paradoxes emerging from the cultivation of green innovation managed within organizations? And do different types of green innovation (e.g., processes, ideas, products) produce different tensions, requiring specific harnessing of cultural elements?
  • How do individuals leverage frames to champion green innovation within the firm?
  • How do frames of green innovation change through the innovation process and how are these frames negotiated within the organization? How is green innovation negotiated in meetings?
  • How does green innovation obtain legitimacy and consensus within the firm?
  • How do (emerging) technologies shape how managers and individuals make sense or give sense to green innovation?
  • What are the personal characteristics of managers and employees that successfully champion green innovation? And how do managers and employees use their network to successfully champion green innovation?

Special Issue Editors:

  • Georg Reischauer, WU Vienna University of Economics and Business, Austria.
  • Claudio Biscaro, Johannes Kepler University Linz, Austria.
  • Lianne Lefsrud, University of Alberta, Canada.

View the compete CfP here.
Submission deadline (full papers): 30 September 2022
.
Expected date of publication: end of 2023/beginning of 2024.

Start der Einreichungsphase für Herbstworkshop 2022

Dieses Jahr wird der Einreichungs- und Begutachtungsprozess für den Herbstworkshop erstmals über eine Konferenz-Software abgewickelt. Bitte gehen Sie hierzu auf den Konferenz-Link und legen ein Benutzerkonto an. Sie können im Laufe der folgenden Wochen mit diesem Benutzerkonto sukzessive:

  • einen Beitrag (oder mehrere) einreichen
  • als Gutachter*in fungieren
  • sich für die Teilnahme am Herbstworkshop in Berlin anmelden

KONFERENZLINK
HERBSTWORKSHOP 2022

Die Funktionen ähneln denen üblicher anderer Tools, die Sie vermutlich bereits kennen. Sollten Sie dennoch Fragen haben, wenden Sie sich gerne an uns: wkpers@escp.eu.

Wichtige Deadlines:
29. April 2022: Deadline Einreichung
30. Juni 2022: Deadline Begutachtungen
08. Juli 2022: Bekanntgabe des Annahmestatus
26. Juli 2022: Deadline Anmeldung für Autor*innen (Es können nur Beiträge ins Programm aufgenommen werden, für die sich mind. 1 Autor*in bis zu diesem Termin angemeldet hat)
26. Juli 2022: Auslaufen des Hotelkontingents

Hier der vollständige CfP zum Download.

Termine des Herbstworkshops:

27. September 2022 (14.00 bis 18.00)

  • Workshop für Doktorand*innen (digital) / Teilnahme nur bei kostenpflichtiger Anmeldung zum Herbstworkshop möglich.

28. September 2022 (Nachmittag)

  • Workshop für Nachwuchswissenschaftler*innen / Teilnahme nur bei kostenpflichtiger Anmeldung zum Herbstworkshop möglich.
  • Abends: Networking-Event

29./30. September 2022

  • Herbstworkshop

Details zu Practicalities (Tagungsort, Hotelempfehlung, etc.) folgen.

CfP for Special Issue GHRM: Achieving Sustainable Development Goals through a Common-Good HRM: Context, approach and practice

This Special Issue invites empirical and conceptual papers that examine and theorize the relationship between the United Nations’ (UN) Sustainable Development Goals (SDGs) (UN,
2015) and Human Resource Management (HRM). We welcome perspectives from HRM and
cognate fields such as employment relations and organizational psychology in dealing with
issues around people management, work and employment. There is growing interest in
management literature in exploring how HRM can reframe policies and practices in a more
sustainable way and thus contribute to achieving the UN’s SDG (c.f. Ghauri and Cooke, 2022),
as they contend with the consequences of past organizational actions, most notably global
heating. However, there is considerable variation in how organizations operating in different
parts of the world are confronting these challenges and how HRM can contribute to achieving
SDGs, which remains relatively under-investigated. The special issue seeks to bring together
new work in this area.

[…for more please view the complete CfP here…]

This Special Issue of the GHRM aims to spotlight the growing influence of the SDGs on HRM,
leadership and employment relations topics especially with regard to the challenge of how to
implement change for sustainable development in organisations. We welcome papers that will
challenge current mainstream business and HRM models and expect that new research will
cover and go beyond issues of the SDG-HRM relationship relating to congruence and
diversion, paradox and tensions and the strategic implications for HRM role, leadership and
workplace policies and practices (employment relations). For example, by asking demanding
questions not just about the emerging “Sustainable HRM” debate and the three main (CSR,
Green, Triple-Bottom-line) approaches developed, but which also more critically reflect on the
underlying concepts of Sustainability and Common-Good and the resulting broader role of
HRM in facilitating societal change as suggested, for example, in the new “Common-Good
HRM” model. Finally, we hope to enrich our knowledge of the influence of the SDGs as a
benchmark more generally, by discussing the implications for HRM concerning, for example,
HR role and purpose, strategic decision making, stakeholder engagement, talent
management, workplace participation, employee engagement, and workforce health and wellbeing. The journal’s tradition of theoretical pragmatism allows more space for novel theorizing than is typically associated with endeavours of this nature, and accordingly, we would welcome work that introduces, applies and extends new theoretical advances from other areas of the social sciences, and, indeed, across the broad domain of business and management studies.

Contributions could focus on one or more of the following questions – but are not limited to
these:

  • What are the strategic implications of the SDGs for HRM?
  • How do the SDGs enable or hinder the ability of HRM to address grand challenges?
  • To what extent can HRM policies and practices be redesigned to reduce social inequalities?
  • How do the SDGs as a benchmark change the role and purpose of HRM?
  • How do HR managers deal with the paradoxical tensions of sustainable change?
  • How do employees react to sustainability agendas at the workplace?
  • What are the implications for specific HR functions such as employee training, learning and
    knowledge transfer or performance assessment?
  • How can the SDGs be balanced with organizational performance goals?
  • What is the role of HRM leadership in the implementation of sustainability agendas?
  • What role does support from HR managers play in the acceptance of organisational transition and contribution to the SDGs?
  • How can the SDGs contribute to issues of workplace democracy and employee agency?
  • Are the concepts of Sustainability and the Common-Good still too theoretically vague?
  • What impact do investor agendas have on HRM and sustainability?
  • Building and applying new theory to better understand the links between HRM and sustainability.

Special Issue Editors:

  • Ina Aust, Université Catholique de Louvain LSM, Belgium.
  • Fang Lee Cooke, Monash University, Australia.
  • Michael Muller-Camen, WU-Vienna, Austria.
  • Geoffrey Wood, Western University, Canada.

View the compete CfP here.
Submission deadline (full papers): 30 November 2022
.
Expected date of publication: 2023.

CfP: Minitrack on “Digitalization of Work“ at the 56th Hawaii International Conference on System Sciences 2023

We anticipate submissions including (but not limited to) the following topics:

Employee Relations

  • Motivating the future digital workforce
  • Work-life-balance, work-life separation, and work-life-blending
  • Dealing with mental health issues in digitized work
  • Dealing with social isolation in digitized work
  • Dealing with the digital divide from a temporal and spatial perspective
  • Temporary groups (pick-up groups) transforming into long-term team
  • Intercultural communication and intercultural challenges

Human Resource Management

  • Distant leadership and management of the digitalized workforce
  • The implications of AI and algorithmic leadership
  • Leadership for cloud-worker, click-worker, crowd-worker, and digital nomads
  • Gamification of performance measurements in digital work
  • Balancing self-leadership and intrinsic motivation with self-exploitation
  • Empowerment and motivation of the employees digitally
  • Skill development, learning, and talent identification in the digital environment
  • The design of virtual recruiting (e.g., gamified assessment center, virtual onboarding)
  • Establishing human automation resource management in the organization

Digital Work

  • Digital professions and practices
  • Balancing trust and surveillance in digital work and remote work
  • Augmentation of the work interface
  • Utilization of big data to empowering the digital employees
  • Platformization of digital work
  • Digitalized professions and work forms
  • Virtual and borderless organization
  • Foster (open) innovation and intrapreneurship
  • Fostering an organizational culture, work climate, commitment, and retention in a virtual organization
  • Dissolution of company borders into the borderless organization
  • Employee participation, collaboration, workers councils, and unions in a global digital world
  • Avoiding the digital Taylorism and tackling the power shift in the new work forms
  • Establishing employee-focused strategies and creating a sustainable business model
  • Professionalization of a hybrid workplace
  • Juridical and regulatory issues concerning remote and digitalized work
  • The role of the HR department in this digital world

If you have any further questions do not hesitate to contact the Minitrack Chairs:

View conference website: here.
View the complete CfP here.
Paper Submission Deadline: 15 June 2022.
Notification of Acceptance/Rejection: 17 August 2022.
Deadline Registration: 1 October 2022.