Writing Your Literature Review

Institution: see Organisers & Supporters

Programme of study: International Research Workshop

Lecturer: Sylvia Rohlfer (CUNEF University)

Date: see Workshop Programme

Max. number of participants: 20

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents: Regardless of discipline and however original a research project is, the literature review is a key part of a thesis or article. However, writing a literature review is the most daunting part of writing. Doctoral students often comment that the literature seems (and often is) massive. Hence, it might be helpful to be as systematic as possible when completing this task.

In this course, you will get practical insights and advice on how to effectively write a literature review. This will include tips, tricks and tools to improve your reading and sorting of the references, synthesizing the literature, summarizing existing debates and providing advice on how to present reviews effectively. We will also consider your writing habits. The sessions will be practical and require active involvement by students who will work in groups and get focused feedback on individual projects.

There are no pre-readings for the course, but participants will be required to complete smaller tasks outside the allotted workshop hours. Prior to the seminar (on or before the 28th of August) participants should send an extended abstract of their research project (two pages max. and in English/German/Spanish) to srohlfer@cunef.edu.

You have to register for the International Research Workshop to participate in this course.

Call for Papers der Sozialwissenschaftlichen Promotionswerkstatt Rhein-Ruhr

Die sozialwissenschaftliche Promotionswerkstatt Rhein-Ruhr richtet sich an Doktorandinnen und Doktoranden aus sozial- und wirtschaftswissenschaftlichen sowie angrenzenden Fächern, die an einer Dissertation mit Bezug zu mindestens einem der folgenden Themenfelder arbeiten:

Arbeit, Arbeitsmarkt, Arbeitspolitik, Bildung, Ungleichheit, Sozialstaat und Sozialpolitik.

Im Rahmen der Promotionswerkstatt besteht für die Teilnehmerinnen und Teilnehmer die Möglichkeit, ihre im Entstehungsprozess befindliche Arbeit vorzustellen und mit erfahrenen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern sowie anderen Doktorandinnen und Doktoranden intensiv zu diskutieren. Sowohl theoretisch-konzeptionelle als auch empirische oder sozialpolitische Arbeiten sind gleichermaßen erwünscht. Im Zentrum der Promotionswerkstatt steht die Diskussion laufender, noch nicht abgeschlossener Promotions-vorhaben. Wir begrüßen daher insbesondere Bewerbungen von Promovierenden, die ihr Thema bereits definiert haben, aber noch nicht im Abschluss ihrer Arbeit stehen.

Interessierte Promovierende können sich um eine Teilnahme bewerben, indem sie bis zum 30.09.2021 eine Zusammenfassung ihres Vorhabens (maximal 3.000 Zeichen) einreichen. Eine Entscheidung über die Annahme des Vorschlags fällt bis zum 15.11.2021. Angenommene Bewerberinnen und Bewerber müssen dem Organisationsteam dann bis spätestens 31.01.2022 einen zusammenhängenden Aufsatz (maximal 60.000 Zeichen) zusenden, der das Promotionsvorhaben beschreibt und ausgewählte (ggf. vorläufig) Befunde präsentiert.

Weitere Informationen finden Sie in der Anlage.

Call-PromotionswerkstattRheinRuhr2022 (002)

Doktorandenworkshop der Wissenschaftlichen Kommission Personal

Liebe Mitglieder der WK Personal, liebe Einreichende zum diesjährigen Herbstworkshop, liebe Interessierte!

Die Anmeldung zum Herbstworkshop der Wissenschaftlichen Kommission Personal, der am 16./17.09.2021 in Düsseldorf stattfinden wird, sowie zum vorgeschalteten Nachwuchsworkshop (15.09.) und zum digitalen Doktorandenworkshop (14.09.) ist ab sofort möglich.

Details finden Sie unter:

https://hermes.hsu-hh.de/kommissionpersonal/herbstworkshop-2021/

Um frühzeitige Anmeldung wird gebeten, da das die Planung erleichtert. Im Falle einer Absage oder Digitalisierung der Tagung erhalten Sie 75 % der Anmeldegebühr zurück.

Bitte denken Sie auch an eine Hotelbuchung. Dafür haben wir Hotelkontingente reserviert:

https://www.duesseldorf-tourismus.de/buchen/tagungen/herbstworkshop-de

> r-wk-personal-2021

VHB ProDok-Kurs “Philosophy of Science”

Philosophy of Science –

Foundations and Implications for Research Designs and Research Methods

Die wissenschaftstheoretische Analyse ist eine Grundlage für die Beurteilung eigener und fremder Forschungsleistungen. Während jedoch bei der Lektüre eines wissenschaftlichen Aufsatzes oder Monographie die eingesetzten Methoden, wie z.B. ein Fragebogen zur Erhebung von Daten oder eine Regressionsanalyse zur Auswertung von Daten, zu dokumentieren sind, wird die zugrunde liegende wissenschaftstheoretische Position häufig nicht einmal erwähnt. Wer sich jedoch mit Begründungsansprüchen wissenschaftlicher Forschung und ihrer Methoden auseinandersetzen will, kommt um eine Beschäftigung mit eben diesen Positionen nicht herum. Insbesondere bei mixed-method-Studien werden zudem solche Expositionen auch von Gutachtern und Journal-Editoren zunehmend eingefordert.

Ziel des Kurses ist es daher, die Teilnehmer und Teilnehmerinnen mit den wesentlichen wissenschaftstheoretischen Strömungen und ihren für die Wissenschaft wesentlichen ontologischen und epistemologischen Positionen vertraut zu machen. Der Einstieg ins Thema erfolgt auf der Basis dreier Leitfragen im Rahmen eines „World Cafés“, die den Verlauf des Kurses strukturieren. Die Grundlagen der Wissenschaftstheorie werden von einem Dozenten vorgestellt und dienen einer gemeinsamen Diskussionsbasis für die verschiedenen Positionen. Anschließend werden die verschiedenen Strömungen der Wissenschaftstheorie und ihre wesentlichen Implikationen für die Forschungsmethoden und das Forschungsdesign durch die Teilnehmenden präsentiert, wobei jeweils Themenschwerpunkte gebildet werden. Die individuellen Präsentationen dienen dann als Grundlage für die anschließende gemeinsame Diskussion und ggf. thematische Erweiterung durch die Dozenten.

Eine wesentliche Zielsetzung des Kurses ist es, für die verschiedenen Strömungen der Wissenschaftstheorie zu sensibilisieren und grundlegende Kenntnisse über verschiedene wissenschaftstheoretische Begründungsstrategien zu vermitteln, um eine kritische Reflektion über die eigene wissenschaftliche Forschung zu ermöglichen. Obwohl der Schwerpunkt des Kurses auf der Diskussion philosophischer (wissenschaftstheoretischer) Positionen liegt, ist es ein weiteres Anliegen des Kurses, deren Bedeutung für die wissenschaftliche Praxis zu thematisieren und anhand praktischer Beispiele zu analysieren.

Datum:

23. – 26. November 2021

Ort:

Harnack-Haus Tagungsstätte der Max-Planck-Gesellschaft
Ihnestr. 16-20
14195 Berlin

Kurssprache:

Deutsch

Referenten:

Lehrstuhl für Unternehmensethik und Controlling, ESCP Business School Berlin,
rbruehl@escp.eu

Institut für Strategisches & Internationales Management, Technische Universität Hamburg,
thomas.wrona@tuhh.de

Anmeldefrist:

Klicken Sie hier für Informationen zu Gebühren, Zahlung und Anmeldung,
oder schreiben Sie uns eine E-Mail: prodok@vhbonline.org.,

Anmeldefrist: 31. Juli 2021

VHB ProDok-Kurs “Empirical Corporate Finance”

Empirical Corporate Finance

The course is intended as an introduction to research in empirical corporate finance and covers both corporate finance topics as well as methods with a strong emphasis on endogeneity and identification. The general objective of the course is to present some of the most influential work in corporate finance. We will put a particular emphasis on current research, which uses state-of–the–art empirical methods. This course will provide students with a toolbox and working knowledge of cross-sectional and panel data empirical methods for use in corporate finance research. The course also aims to encourage students to explore interesting research questions in corporate finance. Finally, students will learn how to think about empirical research (questions) critically.

Date of event:

September 3 – September 6, 2021

Location:

University of Münster
School of Business and Economics
Universitätsstr. 14- 16
48143 Münster

Note that part of the course or the entire course may switch to an online class in case the coronavirus situation does not allow physical classes or if travel restrictions apply.

Lecturer:

Prof. Dr. Christoph Schneider

University of Münster

 

Prof. Dr. Markus Schmid

Universität St. Gallen

Registration:

Click for information on fees, payment and registration,

or email us: prodok@vhbonline.org.

Registration Deadline: August 1, 2021

VHB ProDok-Kurs “Longitudinal Data Analysis: Event History Models”

Longitudinal Data Analysis: Event History Models

The life course of organizations as well as individuals is characterized by a succession of important events. Organizations change their strategies, their structure, their leadership etc. and might cease to exist at some point in time. Individuals move from one job to another, climb up the career ladder, or get fired. These events indicate transitions from a certain origin state, e.g. an organization before a change of the CEO, to a certain destination state, here: the same organization with a new CEO. The best empirical tool for the analysis of these transitions are techniques of event history analysis. These methods, which belong to the wider class of longitudinal data analysis, are tremendously important in management research. An impressive amount of studies in this field addresses research questions, which are related to transitions from one state to another one.

This course aims at providing students with the most relevant techniques of event history analysis. At the end of this course, students should be able to understand the theoretical concepts of event history analysis as well as to apply these methods by themselves.

Date:

September 7-10, 2021

Location:

vorausichtlich München

Language:

English

Lecturer:

Prof. Dr. Nikolaus Beck
Università della Svizzera Italiana

Registration:

Click for information on fees, payment and registration,
or email us: prodok@vhbonline.org.

Registration Deadline: 2. August 2021

VHB ProDok-Kurs Quantitative and Qualitative Content Analysis

Quantitative and Qualitative Content Analysis

This course addresses young scientists of business administration who want to use quantitative or qualitative content analysis in their research. The main objective of this course is to provide participants with methodological basics and further knowledge in content analysis. After attending the course, the participants are able to:

  • identify research questions that are suitable for qualitative and quantitative content analysis;
  • understand the methodical approach of data collection and -analysis of quantitative and qualitative content analysis as well as transfer it for individual research projects;
  • identify, analyze, and deal with core problems during the planning, implementation, analysis and paper writing phase;
  • assess the quality of content analysis based on quality characteristics.

Date:

August 30-31 and September 06-07, 2021

Location:

ONLINE COURSE

Language:

English

Lecturer:

Prof. Dr. Josip Kotlar (Politecnico di Milano School of Management, Italy)

https://www.som.polimi.it/professor/josip-kotlar/

Registration:

Click for information on fees, payment and registration,

or email us: prodok@vhbonline.org.

Registration deadline: August 1, 2021

ReMaT – Research management training for early-stage researchers

A ReMaT workshop – Research management online training for early-stage researchers – will take place on 21st and 22nd October 2021. The workshop is designed for early-stage researchers in engineering and natural sciences, particularly PhD candidates from the 2nd year onwards. The idea of European networking is very much embedded in the concept, and we encourage participation from many different countries at the workshop.

ReMaT is an interactive, intensive workshop providing an introduction to research management. It involves two international trainers and is held in English. The modules of the workshop cover exploitation of knowledge and entrepreneurship, acquisition of grants, intellectual property rights and the management of interdisciplinary projects. They are delivered in such a way that it challenges participants to consider different perspectives on how they might use their PhD education in a variety of career paths, and convince others to hire them.

More information and registration

TUTECH INNOVATION GMBH which is organising the workshop was founded in 1992 as the technology transfer institute for the Hamburg University of Technology. We are offering services regarding participation in EU-funded programmes especially for publicly funded universities and SMEs.

Data Analysis with Stata

Institution: see Organisers & Supporters

Programme of study: International Research Workshop

Lecturer: Tobias Gramlich, Hesse State Statistical Office

Date: see Workshop Programme

Max. number of participants: 20

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents: Stata is a statistical program package widely used (not only) in the social and economic sciences; it is used for data management, statistical graphics and analysis of quantitative data. Statistical concepts will not be part of the course, so participants should have some very basic knowledge of statistics. The course should enable participants to prepare their data for analysis, perform adequate analysis using a statistical computer program and document these tasks to keep them reproducible.

For Beginners with no or very little Stata knowledge!

Course topics cover:

  • “What You Type Is What You Get”: Basic Stata Command syntax
  • Getting (and Understanding) Help within Stata: Stata Built-in Help System
  • Basic Data Management: Load and Save Stata Datasets, Generate and Manipulate Variables, Describe and Label Data and Variables, Perform Basic uni- and bivariate Analyses, Change the Structure of your Data
  • Basic Stata Graphics: Scatterplot, Histogram, Bar Chart
  • Working with “Do-” and “Log-” Files

A requirement of students: Statistical concepts will not be part of the course, so participants should have some very basic knowledge of statistics.

Recommended literature and pre-readings: None.

You have to register for the International Research Workshop to participate in this course.

Questionnaire Design

Institution: see Organisers & Supporters

Programme of study: International Research Workshop

Lecturer: Prof. Dr. Daniel Schnitzlein (Leibniz University Hannover & Inside Statistics)

Date: see Workshop Programme

Max. number of participants: 20

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents: The course provides an overview of the theoretical basics and empirical evidence related to questionnaire design. The cognitive process of survey responding, challenges of designing effective survey questions including aspects of proper question wording and optimal response formats, as well as pretest techniques for evaluating survey questions will be discussed. The lecture will be accompanied by a practical part.

You have to register for the International Research Workshop to participate in this course.