SOEP am DIW-Berlin: Mitarbeiter/-in im Bereich Datenaufbereitung/Datenweitergabe

Die forschungsbasierte Infrastruktureinrichtung Sozio-oekonomisches Panel (SOEP) im DIW Berlin wird in Kooperation mit dem Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) eine Zuwanderer-Befragung durchführen.

Das DIW Berlin sucht ab sofort im Rahmen der Studie SOEP-Record-Linkage eine/-n

Mitarbeiter/-in
im Bereich Datenaufbereitung/Datenweitergabe

  • Aufgaben
  • Aufbereitung der Registerdaten der Bundesagentur für Arbeit und Zusammenarbeit mit dem Forschungsdatenzentrum der BA im IAB
  • Mitarbeit an der Entwicklung eines Datenschutzkonzepts zur Bereitstellung der Daten der Zuwanderer-Stichprobe im Forschungsdatenzentrum (SOEP-FDZ) an Gastforscher
  • Betreuung der Datenweitergabe

Anforderungen

  • Qualifizierter Bachelor bzw. Master-Abschluss in den Sozial- und/oder Wirtschaftswissenschaften mit Schwerpunkt empirische Forschung
  • Herausragende Kenntnisse quantitativer Methoden in der empirischen Sozialforschung (Erfahrung im Umgang mit Paneldaten sind von Vorteil)

Wir bieten Ihnen ein attraktives akademisches Umfeld für eine kreative Tätigkeit im wirtschafts- und sozialwissenschaftlichen Bereich sowie in herausragender Infrastrukturumgebung.

Die Position ist zunächst befristet für die Dauer der Projektförderung von drei Jahren; es besteht die Möglichkeit einer Verlängerung. Die Vergütung erfolgt entsprechend der EG 11 des TVöD/Bund. Teilzeitbeschäftigung ist möglich.

Schwerbehinderte Menschen werden bei gleicher Eignung vorrangig berücksichtigt. Das DIW Berlin ist der beruflichen Chancengleichheit von Frauen und Männern verpflichtet.

Bitte bewerben Sie sich online bis zum 10.05.2013 unter Angabe der Kennziffer SOEP-4-13. Auskünfte zum Arbeitsgebiet erhalten Sie von Jan Goebel oder Martin Kroh.

Bitte bewerben Sie sich ausschließlich hier Online!

SOEP am DIW-Berlin: Doktoranden im Bereich Methoden der empirischen Sozialforschung, insb. Surveyforschung/Statistik

Die forschungsbasierte Infrastruktureinrichtung Sozio-oekonomisches Panel (SOEP) im DIW Berlin wird in Kooperation mit dem Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) eine Zuwanderer-Befragung durchführen.

Das DIW Berlin sucht ab sofort im Rahmen der geplanten Zuwanderer-Studie zwei

Doktorandinnen/Doktoranden
im Bereich Methoden der empirischen Sozialforschung, insb. Surveyforschung/Statistik

Aufgaben

  • Beschreibung der Design-Gewichte der Zuwanderer-Haushalte, Bestimmung von Non-Response Gewichten und deren Dokumentation
  • Eigenständige Analysen, insbesondere zur Selektivität der Zustimmung zum Record Linkage
  • Mitarbeit bei forschungsbasierten Projekten der Surveymethodik
  • Mitarbeit bei inhaltlichen Analysen zur Integration von Zuwandern

Anforderungen

  • Qualifizierter Master-Abschluss in den Sozial- und Wirtschaftswissenschaften mit Schwerpunkt empirische Forschung und/oder statistische Methoden
  • Herausragende Kenntnisse quantitativer Methoden in der empirischen Sozialforschung (Erfahrung im Umgang mit Paneldaten sind von Vorteil)

Die Stelle ist mit einer Promotion verbunden, die im Rahmen eines strukturierten Doktorandenprogramms, vorzugsweise im Berliner Raum, zu realisieren ist. Mit dem DIW Berlin wird eine Promotionsvereinbarung abgeschlossen, die u.a. eine qualifizierte individuelle Betreuung garantiert. Das DIW Berlin bietet ein attraktives akademisches Umfeld für selbstständige Forschung im wirtschafts- und sozialwissenschaftlichen Bereich sowie in herausragender Infrastrukturumgebung.

Die Positionen sind zunächst befristet für die Dauer der Projektförderung von drei Jahren; es besteht grundsätzlich die Möglichkeit einer Verlängerung. Die Vergütung erfolgt entsprechend der EG 13 des TVöD/Bund. Es handelt sich um Teilzeitstellen von bis zu 65%.

Schwerbehinderte Menschen werden bei gleicher Eignung vorrangig berücksichtigt. Das DIW Berlin ist der beruflichen Chancengleichheit von Frauen und Männern verpflichtet.

Bitte bewerben Sie sich online bis zum 10.05.2013 unter Angabe der Kennziffer SOEP-3-13. Auskünfte zum Arbeitsgebiet erhalten Sie von Martin Kroh oder Jan Goebel.

Bitte bewerben Sie sich ausschließlich hier Online!

University of Southern Denmark: Associate Professorship in Global Business Economics, Danfoss Center For Global Business

The Department of Border Region Studies (IFG) at the University of Southern Denmark, Faculty of Business & Social Sciences, invites applications for an Associate Professorship in Global Business Economics, to be filled by June 1st or as soon as possible thereafter. The place of work will be the Department of Border Region Studies in Sønderborg.

Further information

University of Southern Denmark: Assistant Professorship in Global Business Economics, Danfoss Center For Global Business

The Department of Border Region Studies (IFG) at the University of Southern Denmark, Faculty of Business & Social Sciences, invites applications for an Assistant Professorship in Global Business Economics, to be filled by June 1st or as soon as possible thereafter. The position has a time limit of three years and the place of work will be the Department of Border Region Studies in Sønderborg.

Further information

Workshop: Methoden der empirischen Sozialforschung (16.05.2013)

Methoden der empirischen Sozialforschung
in amtlichen Haushaltsstatistiken

Workshop am 16. Mai 2013, Wiesbaden
gemeinsam mit dem Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten

Der Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten und das Statistische Bundesamt veranstalten am 16. Mai 2013 den Workshop „Methoden der empirischen Sozialforschung in amtlichen Haushaltsstatistiken“. Mit diesem
Workshop ist vor allem die Wissenschaft eingeladen, sich mit ihrer Expertise an der Weiterentwicklung des Systems der amtlichen Haushaltsstatistiken zu beteiligen.

Das Projekt zur Weiterentwicklung des Systems der Haushaltsstatistiken wurde im vergangenen Jahr im Statistischen Bundesamt initiiert und gemeinsam mit den Statistischen Landesämtern begonnen. Ziel des Projektes ist die Etablierung eines kohärenten und zukunftsfähigen Systems der Haushaltsbefragungen der amtlichen Statistik, welches gleichermaßen den sich ändernden Anforderungen an die Datenproduktion und dem sich verändernden Datenbedarf gerecht wird.

Der zentrale Gedanke bei der Neuausrichtung der Haushaltsstatistiken ist die Etablierung eines Gesamtsystems, in welches die bisherigen Haushaltsstatistiken als Module integriert sind.

Weitere Informationen

Introduction to the German General Social Survey (ALLBUS)

Institution: see Organisers & Acknowledgements

Program of study: International Research Workshop

Lecturer: Michael Terwey (GESIS – Leibniz Institute for the Social Sciences)

Date:

30.09.2013, 09:00 – 12:30

Room: n.s.

Max. number of participants: 20

Semester periods per week: n.s.

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents:

ALLBUS (Allgemeine Bevölkerungsumfrage der Sozialwissenschaften – German General Social Survey (GGSS)) is one of the foremost survey programs in Germany. It has been institutionalized as a part of GESIS – Leibniz Institute for the Social Sciences. The prototype for similar national data generation programs is the American General Social Survey (GSS).

Since 1980, ALLBUS/GGSS has provided a series of representative cross-sectional samples drawn from the adult population in Germany. These biennial surveys include partly replicative and partly innovative question modules and added value data for analyses of social structure, attitudes, values, and behavior in Germany. Moreover, users may find various possibilities for international comparisons. There are 19 currently available ALLBUS/GGSS surveys (1980-2012) with a total of 57,723 respondents. A large part of the documentation has been translated into English.
In its first part the course gives an overview of the project as such, basic sampling procedures, various question modules, and recent activities of the ALLBUS Research Data Center. The second part comprises hands-on exercises of chosen data. The calculations will be done primarily using SPSS-syntax. Participants should have fundamental knowledge in data handling, in statistical data analysis and in using programs like SPSS via syntax.

Literature

Alba, Richard, Peter Schmidt and Martina Wasmer (eds.) 2003: Germans or Foreigners? Attitudes Towards Ethnic Minorities in Post-Reunification Germany, New York und Houndmills: Palgrave Macmillan.

Blohm, Michael, Franziska Lerch, Ute Hoffstätter, Katharina Schmidt and Daniel Nowack 2013: ALLBUS-Bibliographie (27. Fassung), GESIS – Technical Reports 2013|06.

Davis, James Allen, Peter Ph. Mohler and Tom W. Smith 1994: Nationwide General Social Surveys, in: Borg, Ingwer and Peter Ph. Mohler (eds.), Trends and Perspectives in Empirical Social Research, Berlin and New York: Walter de Gruyter: 17-25.

Smith, Tom W., Jibum Kim, Achim Koch and Alison Park 2005: Social-Science Research and the General Social Surveys, in: ZUMA-Nachrichten 56: 68-77.

Terwey, Michael 2000: ALLBUS: A German General Social Survey, in: Schmollers Jahrbuch 120: 151-158.

Terwey, Michael and Horst Baumann 2013: Variable Report German General Social Survey. ALLBUS / GGSS Cumulation 1980 – 2010, ZA-Study-No 4576, Cologne: GESIS, GESIS – Variable Reports No. 2013|2.

You have to register for the 7th International Research Workshop to participate in this course.

Network Analysis

Institution: see Organisers & Acknowledgements

Program of study: International Research Workshop

Lecturer: Dr. Per Kropp (Institute for Employment Research)

Date:

03.10.2013, 09:30 – 17:30

Room: n.s.

Max. number of participants: 20

Semester periods per week: n.s.

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English/German (depending on participants)

Contents:

This course will familiarize students with basic concepts in social network analysis. The focus will be on two topics: social networks as resources, and social networks as structure. The resource approach focuses on the social embeddedness of individual action and can be investigated using standard statistical tools. Investigating social networks as structure, however, requires special network analysis software (Pajek). Centrality and prestige in networks, subgroup analysis, and roles and positions will be analyzed.

  • References

De Nooy, W., A. Mrvar, et al. (2011). Exploratory Social Network Analysis with Pajek, Cambridge University Press.

Freeman, L. (2011): The Development of Social Network Analysis—with an Emphasis on Recent Events. In J. Scott and P. J. Carrington (eds.) The SAGE Handbook of Social Network Analysis. London: SAGE Publications.

Mouw, T. (2003). Social Capital and Finding a Job: Do Contacts Matter? American Sociological Review 68(6): 868- 898.

You have to register for the 7th International Research Workshop to participate in this course.

Analysing Panel Data/Advanced Econometrics

Institution: see Organisers & Acknowledgements

Program of study: International Research Workshop

Lecturer: Nisar Ahmad, Timo Friedel Mitze & Torben Dall Schmidt (University of Southern Denmark)

Date:

03.10.2013, 09:30 – 17:30

Room: n.s.

Max. number of participants: 20

Semester periods per week: n.s.

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents:

The course is basically divided into two parts: Part 1) Analyzing panel data. Part 2) Spatial Data Analysis

Part 1): Structure of the Panel Data:
This part of the course is an introduction to the panel data analysis and it provides some insights into why we use panel data. What kinds of models are available for panel data and how do we estimate such models. It also covers some extensions to the basic panel data models and finally there will be a session where you will learn how to estimate panel data using STATA.

Part 2): Spatial Data Analysis
In research fields such as regional science, quantitative sociology and business analysis as well as real estate, labor and health economics (to name just a few), researchers are increasingly aware of the fact that “space matters”. Thus, the goal of this workshop module is to equip participants with the basic knowledge about methods and tools currently available in “spatial statistics” and “spatial econometrics”. Besides presenting the general logic and theoretical foundations of these modeling approaches for variables with an explicit geographical context, a strong focus lies on illustrating the potential for applied work with these tools in the software package STATA. The module is structured as follows: After a brief introduction of the historical evolution of spatial data analysis, different research settings in economics and related research fields are outlined, which may call for the explicit use of spatial estimation techniques, for instance, in order to identify the importance of space-time autocorrelations and neighboring effects (spatial spillovers). Following this introduction, the concept of the spatial weighting matrix is introduced and statistical approaches to measure and visualize the degree of spatial dependence for a variable under study are presented. Moving from univariate to multivariate modeling techniques, the course then derives estimation techniques used in the field of spatial econometrics and links this theoretical knowledge with hands-on applications for different spatial datasets. Finally, to serve as an outlook on future research possibilities, state-of-the-art concepts such as spatial panel data models and spatial limited dependent variable models will be presented.

Datasets and STATA ado-files will be provided ahead of the course and should be installed on the participants’ computers.

You have to register for the 7th International Research Workshop to participate in this course.

Grounded Theory

Institution: see Organisers & Acknowledgements

Program of study: International Research Workshop

Lecturer: Maike Andresen (Otto-Friedrich University of Bamberg)

Date:

03.10.2012, 09:30 – 17:30

Room: n.s.

Max. number of participants: 25

Semester periods per week: n.s.

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English/German (depending on participants)

Contents:

The workshops aims at establishing a theoretical and practical understanding about the key concepts, strategies and steps in Grounded-Theory-Research, i.e. the constant comparative method, open, axial and selective coding, theoretical sampling, theoretical saturation, and theoretical sensitivity. In addition, common pitfalls in grounded theory research will be discussed.

Current research projects and materials of participants can be considered and discussed in case of interest.

Literature

Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (2. Aufl.). Thousand Oaks, CA: Sage.

You have to register for the 7th International Research Workshop to participate in this course.

Vignette Study

Institution: see Organisers & Acknowledgements

Program of study: International Research Workshop

Lecturer: Prof. Dr. Katja Rost (University of Zurich)

Date:

03.10.2013, 09:30 – 17:30

Room: n.s.

Max. number of participants: 20

Semester periods per week: n.s.

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents:

Vignette experiments provide “… short descriptions of a person or a social situation which contain precise references to what are thought to be (…) important factors in decision-making or judgment-making processes of the respondents…” (Alexander & Becker, 1978, 94). Within the description, the independent variables are systematically varied by the experimenter (Beck & Opp, 2001). Then the targeted variable, for instance behavioral intentions, is asked about. Provided the vignettes are realistic, the number of factors chosen should mirror the complexity of the decision environment decision makers are normally confronted with (Rossi & Anderson, 1982). Hence, a vignette experiment mimics the outcomes of “typical” decisions. Participants are led to weigh the significance of single characteristics to arrive at an overall preference for one alternative. As in reality, the participants are involved in a trade-off. Such a capacity to deal with the complexity of real decision making gives the design external validity while retaining the internal validity. provided through the experimental features of the factorial survey (Taylor, 2006).

In short, vignette analyses are based on the following three concepts (Teichert, 2001): (1) Every situation consists of a bundle of characteristics. (2) Every participant makes an individual evaluation of the benefits of various combinations of characteristics. (3) The combination of the benefits of various characteristics provides the relative overall benefit to an individual.

The workshop aims at establishing a theoretical and practical understanding about vignette experiments. We will discuss the method by using concrete examples of my former research (Rost & Weibel, 2012; Weibel, Rost, & Osterloh, 2010).

Current research ideas, projects or materials of participants can be considered and discussed in case of interest.

Literature

Alexander, C. S. & Becker, H. J. 1978. Use of Vignettes in Survey-Research. Public Opinion Quarterly, 42(1): 93-104.

Beck, M. & Opp, K.-D. 2001. Der Faktiorelle Survey Und Die Messung Von Normen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialwissenschaften, 53: 283-306.

Rossi, P. H. & Anderson, A. B. 1982. The Factorial Survey Approach: An Introduction. In P. H. Rossi & S. L. Nock (Eds.), Measuring Social Judgments: The Factorial Survey Approach: 15-67. Beverly Hills, CA: Sage.

Rost, K. & Weibel, A. 2012. Ceo Pay from a Social Norm Perspective: The Infringement and Re-Establishment of the Fairness Norm. Corporate Governance. An International Review, forthcoming.

Taylor, B. J. 2006. Factorial Surveys: Using Vignettes to Study Professional Judgement. British Journal of Social Work, 36: 1187–1207.

Teichert, T. 2001. Nutzenschätzung in Conjoint-Analysen. Wiesbaden: Gabler.

Weibel, A., Rost, K., & Osterloh, M. 2010. Pay for Performance for the Public Sector – Benefits and (Hidden) Costs Journal of Public Administration Research and Theory 20(2): 387-412.

You have to register for the 7th International Research Workshop to participate in this course.