phd-network beim Open Campus der Helmut-Schmidt-Universität

Die Helmut-Schmidt-Universität / Universität der Bundeswehr Hamburg öffnet ihre Türen am morgigen Samstag, den 27.06.2015 von 10:00 bis 17:00 Uhr im Rahmen des Open Campus.
Das phd-network ist bei diesem Tag der offenen Tür mit einem eigenen Stand vertreten. Neben den Aktivitäten des phd-networks werden im Rahmen der Veranstaltung die Buchreihe Sozialwissenschaftliche Forschungsmethoden und der International Research Workshop vorgestellt. Sie finden unseren Stand im Südflügel des Hauptgebäudes. Interessierte sind herzlich eingeladen!

Nähere Informationen zum weiteren Rahmenprogramm des Open Campus finden Sie unter diesem Link.

Informationen zur Anreise zur Helmut-Schmidt-Universität finden Sie unter diesem Link.

HSU-Workshop: Einführung in die Meta-Synthese (07.09.2015)

Institution: Helmut-Schmidt-University Hamburg

Lecturer: Dr. Christina Hoon, Leibniz Universität Hannover

Date: 07.09.2015, 09:00 – 18:00 Uhr

Place: Helmut-Schmidt-Universität, Holstenhofweg 85, 22043 Hamburg.
UPDATE: Austragungsort ist der Seminarraum 0403 im Hauptgebäude H1.

Language of instruction: German

Registration: Der direkte Kursbeitritt erfolgt unter diesem Link. Wer nicht Angehöriger der Helmut-Schmidt-Universität ist, lege sich zuvor bitte unter diesem Link ein Konto auf dem Ilias-System der HSU an.

Contents:
Die Meta-Synthese integriert empirische, qualitative Befunde mehrerer Untersuchungen zu einer bestimmten Fragestellung mit dem Ziel, neue theoretische Erkenntnisse aus der Akkumulation bestehender Fallstudienergebnisse zu generieren. Damit grenzt sich die Meta-Synthese von der Metaanalyse ab, die sich auf die Integration quantitativer Befunde konzentriert. Die Meta-Synthese bietet Wissenschaftlern und Wissenschaftlerinnen eine Möglichkeit, qualitative Forschungsergebnisse zu integrieren und zu bewerten und somit einen theoretischen Beitrag zu einer spezifischen Fragestellung zu leisten. Sie hilft Wissenschaftlern und Wissenschaftlerinnen auch bei der Erklärung und Interpretation von unterschiedlichen und zum Teil gegensätzlichen Befunden in der bisherigen Forschung. Durch ihre Befunde unterstützt die Meta-Synthese auch Praktiker bei der Entscheidungsfindung. Aufgrund der stark zunehmenden Anzahl von qualitativen Untersuchungen in unterschiedlichen Disziplinen der betriebswirtschaftlichen Forschung bietet die Meta-Synthese das Potenzial, primäre Fallstudienergebnisse zu akkumulieren und auf der Basis dieser Akkumulation einen eigenständigen theoretischen Beitrag zu leiten.
Der Kurs wendet sich an Nachwuchswissenschaftler und Nachwuchswissenschaftlerinnen, die sich mit der Methode der Meta-Synthese vertraut machen möchten und lernen möchten, wie man diese erfolgreich einsetzt und verwendet. Nach Besuch des Kurses sind die Teilnehmenden in der Lage…

  • selbstständig Meta-Synthesen zu einer von Ihnen gewählten Fragestellung durchzuführen, beginnend von der Literaturrecherche über die Kodierung von qualitativen Studien bis hin zur Analyse und Interpretation der Daten;
  • die Meta-Synthese von traditionellen Literature Reviews und Metaanalysen im Hinblick auf die verwendeten Methoden zu unterscheiden, einzuordnen und zu beurteilen;
  • der inhaltlichen und methodischen Diskussion zur Wissenssynthese zu folgen.

Der Kurs setzt grundlegende Kenntnisse in qualitativer Datenanalyse voraus. Insbesondere sollten die Teilnehmenden mit den Techniken der Fallstudienanalyse vertraut sein.

Informationen zum Raum und zu den Inhalten des Workshops (Handouts, Präsentationen, Beispieldaten) gehen Ihnen an den Tagen unmittelbar vor der Veranstaltung mit Hilfe des Ilias-Mailsystems zu.

HSU-Workshop: Einführung in die Qualitative Comparative Analysis (12.-13.09.2016)

Institution: Helmut-Schmidt-University Hamburg

Lecturer: Dr. Lasse Cronqvist, Universität Trier

Date:
12.09.2016, 09:00 – 17:00 Uhr
13.09.2016, 09:00 – 15:00 Uhr

Place: Helmut-Schmidt-Universität, Holstenhofweg 85, 22043 Hamburg. Austragungsort ist an beiden Tagen Hörsaal 31 in H 7.

Language of instruction: German

Registration: Der direkte Kursbeitritt erfolgt unter diesem Link. Wer nicht Angehöriger der Helmut-Schmidt-Universität ist, lege sich zuvor bitte unter diesem Link ein Konto auf dem Ilias-System der HSU an.

Contents:

Der Kurs führt in die Grundlagen der konfigurationellen Analyse mit Qualitative Comparative Analysis (QCA) ein. Nach einer wissenschaftstheoretischen Einordnung des Ansatzes werden wir am ersten Tag die Grundprinzipien der QCA Analyse behandeln. Dies erfolgt auch anhand der gemeinsamen Analyse verschiedener Anwendungsbeispiele und der Einführung aktueller, einschlägiger Software. Im weiteren Verlauf des Kurses werden auch Erweiterung von QCA wie mvQCA diskutiert und die viel beachtete Verbindung von QCA und fuzzy sets (fsQCA) eingeführt. Neben einer kritischen Betrachtung der Anwendungsmöglichkeiten der vorgestellten Ansätze für eigene Forschungsvorhaben der Teilnehmenden, bildet ein Ausblick auf aktuelle Entwicklungen im Bereich der QCA Analyse den Abschluss des Kurses.

Call for Papers: 4. Rhein-Ruhr Promovendensymposium „Arbeit und Soziale Sicherheit“

Das Rhein-Ruhr Promovendensymposium ist eine Veranstaltung, die das Institut Arbeit und Qualifikation (IAQ) und das Institut für Soziologie (IfS) der Universität Duisburg-Essen organisieren. Finanziell gefördert wird die Tagung durch die Hans-Böckler-Stiftung (HBS). Das Organisations- und Programmkomitee besteht aus PD Dr. Martin Brussig (IAQ) und Prof. Dr. Marcel Erlinghagen (IfS).

Die jährlich ausgerichtete Veranstaltung richtet sich an Promovendinnen und Promovenden unterschiedlicher sozialwissenschaftlicher Disziplinen und angrenzender Fächer (z.B. Soziologie, Wirtschaftswissenschaft, Politikwissenschaft), deren laufende Doktorarbeit einen Zusammenhang mit dem Oberthema „Arbeit und Soziale Sicherheit“ aufweist. Im Rahmen des Symposiums besteht für die Teilnehmerinnen und Teilnehmer die Möglichkeit, ihre im Entstehungsprozess befindliche Arbeit vorzustellen und mit erfahrenen Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern sowie anderen Doktorandinnen und Doktoranden intensiv zu diskutieren. Dabei sind sowohl theoretisch-konzeptionelle als auch empirische oder sozialpolitische Arbeiten gleichermaßen erwünscht.

Das Symposium findet am 10. und 11. März 2016 in Duisburg statt.

Den vollständigen Call for Papers finden Sie unter diesem Link als Download: Call-RRS-2016

Call for papers Excellence for everybody!? Citizen Science, Universities and Science Shops – looking ahead!

Oldenburg, 06. and 07. November 2015

Venue: Jade University of Applied Sciences, Oldenburg

Organiser: Science Shop Vechta/Cloppenburg University of Vechta together with the Science Shop (WiLa) kubus of TU Berlin, basis.wissen.schafft e.V. Berlin, WiLa Potsdam e.V., WiLa Bonn e.V., WiLa Wien, Wissensdialog, Technologie und Training e.V. in Zittau and Dresden as well as the knowledge transfer offices of the Jade University of Applied Sciences and the University of Applied Sciences Emden/

Contact: Sandra Werb

We would like to address all, who are interested in finding strategies on solving the major social and ecological challenges of our time, to submit contributions. Facing challenges like shortage of resources, urbanization, climatic and demographic change, the involvement of civil society actors and institutions in scientific processes is getting more and more important. Concerning this issue, following questions are rising: How can excellent science look like to put sustainable societal ideas into practice? How do universities open up to objectives from the society and their participation in the overall scientific process? How can transparency, equal opportunities and democracy be transferred into participating citizens and NGOs in research policy? How can concepts from community initiatives apart from the growing economy, from Fab-
Labs to urban gardening, be highlighted?

We would like to encourage a dialogue between actors of communities, universities, science shops and research policy. The conference promotes a platform for discussion and networking, with the aim to report from projects, to develop new project ideas and to strengthen cooperating partner beyond the conference.

We are particularly interested in sharing knowledge and growing together successfully.

Track 1: Citizen Participation in science and innovation: Methodological issues

Track 2: Participation in research policy: Equal opportunities and transparency

Track 3: Do it yourself and common creation

Track 4: What does social and ecological excellence for everybody mean?

Explanation of our tracks on www.wissnet.de/themen

Deadlines and submission:

The conference focuses on lively discussions. Therefore, the „classical“ presentation format will be restricted to the keynote talks in each track. Please assign your contribution to one of the tracks and define a presentation format. We made up a selection of formats on www.wissnet.de/formate. We also appreciate joint contributions and questions of community initiatives and scientists.

Conference contributions are expected to be in German as this will be the conference language. Unfortunately we will not be able to provide translation.

What to submit: Abstract (350 words) as *.odt, *.docx or *.pdf
When to submit: At the latest, 05. July 2015
Notice of acceptance: 05. August 2015
Opportunity to submit accepted revised abstracts until: 15. August 2015
Please submit your contribution to idee@wissnet.de

Contact:
Sandra Werb
Science Shop Vechta/Cloppenburg, University of Vechta
Bahnhofstraße 57
49661 Cloppenburg
04471-948 154

Current information will be found on www.wissnet.de/konferenz

SDU: Theory Building and Conceptual Paper Development in Management and Organization Studies (15.09.-19.09.2015)

Time: Tue, Sep 15 – Sat, Sep 19, 2015

Location: University of Southern Denmark, Sønderborg, Denmark

Lecturers: Sascha Albers (U. Southern Denmark), Jennifer Gibb (U. Waikato)

Content:

Good research is based on sound theory. If this claim is true, it is essential for every scholar to understand what theory is, what theory is not, which types of theory there are, how to skillfully apply, extend, build on and connect extant theories and even, how to develop new theory. Every PhD student will attempt to develop theory in at least one of the aforementioned ways. The key purpose of this course is to increase participant understanding on how to identify and read theories and to identify theory building preferences, as well as to apply nonempirical theory building techniques in management.

Registration deadline: June 11, 2015

Further information and registration: http://phdcourses.dk/Course/38356#.VWyUXqPJW-Q

Introduction to Network Analysis

Institution: see Organisers & Supporters

Programme of study: International Research Workshop

Lecturer: Dr. Andrea Knecht (Independent Researcher)

Date: Thursday, 01/10/15 (09:30 – 18:00)

Max. number of participants: 20

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents:

The focus of social network analysis lays on relations among actors. These relations may merge, show specific structures, have effects, and evolve. Applications of social network analysis can be found in various fields of social research. The workshop is intended to give an introduction to fundamental ideas and applications. Participants become familiar with relevant theoretical arguments and basic statistical methods. We address typical issues related to social network analysis in practice and (if applicable) discuss research projects of participants. Prior knowledge is not required but does not present an obstacle.

Course topics cover

  • Classic and typical applications of sna
  • Fundamental concepts and theoretical approaches
  • Methods for data collection
  • Basic statistics on the individual and network level
  • Discussion of network projects

Recommended literature and pre-readings:

  • Freeman, L. (2004). The development of social network analysis. A Study in the Sociology of Science.
  • Scott, J. (2012). Social network analysis. Sage.

You have to register for the 9th International Research Workshop to participate in this course.

9th International Research Workshop “Methods for PhD” near Flensburg, September 27 – October 2, 2015

Empirical research is seeking through methodological processes to discover, hopefully, nontrivial facts and insights. Beside choosing a topic and grounding an idea in theory, empirical research consists of gathering and analysing data as well as presenting results in scientific contexts.

Our workshop tackles these steps of your research project:

  • Gathering data via (un)structured interviews or surveys and
  • using the computer for qualitative and quantitative data analysis.

The regular workshop fee is 439 Euro. It covers the participation in three courses, meals and accommodation. The workshop fee is 279 Euro without accommodation (only meals are included).

It is possible to get a certificate on 5 credit points (according to the European Credit Transfer System).

The following courses will be offered:

Parallel courses offered Monday and Tuesday morning (September 28/29):

  • Data Analysis with R
  • Data Analysis with Stata
  • Grounded Theory
  • Qualitative Interviews
  • Introduction to the SOEP and Applied Survival Analysis

Parallel courses offered Tuesday afternoon and Wednesday (September 29/30):

  • Analysing Panel and Spatial Data
  • Analysis of Qualitative Data and Exploratory Statistics
  • Questionnaire Design
  • Case Study Research
  • Structural Equation Modelling (SEM) with R

Parallel courses at the SDU (October 1):

  • Qualitative Comparative Analysis (QCA)
  • Academic Writing
  • Computable General Equilibrium (CGE) Modelling and Its Applications to Policy Impact Analysis
  • Measuring Preferences using Conjoint Analytic Methods
  • Introduction to Network Analysis

PLEASE note that the number of participants is limited to about 20 persons per course!

For further information, especially lecturers, program, organizers and registration visit our website.

For any questions don’t hesitate to contact the workshop committee.

The International Research Workshop is organised by

  • Prof. Dr. Wenzel Matiaske, Faculty of Economics and Social Sciences, Helmut-Schmidt-University/University of Federal Armed Forces and Research Professor at the German Institute for Economic Research (DIW Berlin)
  • Asst. Prof. Dr. Simon Fietze, Department of Border Region Studies, University of Southern Denmark, Campus Sønderborg
  • Dr. Heiko Stüber, Institute for Employment Research (IAB), The Research Institute of the Federal Employment Agency in Nuremberg

The workshop is supported by

  • Europa-Universität Flensburg
  • University of Hamburg, Faculty of Economics and Social Sciences
  • University of Hamburg, School of Business
  • Leuphana University Lüneburg, Faculty of Economics
  • Werkstatt für Personal- und Organisationsforschung e.V.
  • German Socio-Economic Panel Study (SOEP) at the DIW Berlin

Analysis of Qualitative Data and Exploratory Statistics

Institution: see Organisers & Supporters

Programme of study: International Research Workshop

Lecturer: Prof. Dr. Günter L. Huber & Dr. Leo Gürtler

Date: Tuesday, 29/09/15 (14:30 – 18:00) – Wednesday, 30/09/15 (09:00 – 18:00)

Max. number of participants: 20

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents:

The workshop starts with an overview on principal approaches to the analysis of qualitative data and demonstrates the implementation in the software package AQUAD Seven. Applying various sets of empiricaal data retrieval strategies, table analyses, code linkages and QCA are demonstrated. Selected techniques of exploratory data analysis in R show the advantages (and limits) of combining qualitative and quantitative methods. The participants are strongly invited to bring their own empirical data for further analyses.

You have to register for the 9th International Research Workshop to participate in this course.

Questionnaire Design

Institution: see Organisers & Supporters

Programme of study: International Research Workshop

Lecturer: Tanja Kunz & Anke Metzler (Darmstadt University of Technology)

Date: Tuesday, 29/09/15 (14:30 – 18:00) – Wednesday, 30/09/15 (09:00 – 18:00)

Max. number of participants: 20

Credit Points: 5 CP for participating in the whole IRWS

Language of instruction: English

Contents:

The course aims to provide an overview of the theoretical basics and empirical evidence related to questionnaire design. The cognitive process of survey responding, challenges of designing effective survey questions including aspects of proper question wording and optimal response formats, as well as pretest techniques for evaluating survey questions will be discussed. Special focus is on attitudinal and behavioral questions.

The course combines lectures with practical exercises. At the end of the course, participants will have comprehensive knowledge of the various aspects involved in designing and evaluating questionnaires.

Previous knowledge: Basic knowledge in quantitative social research methods

Recommended literature and pre-readings:

  • Dillman, D. A., Smith, J. D., & Christian, L. M. (2014). Internet, Phone, Mail, and Mixed-Mode Surveys: The Tailored Design Method. Hoboken, NJ: Wiley.
  • Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The Psychology of Survey Response. Cambridge University Press.

You have to register for the 9th International Research Workshop to participate in this course.