Call for Papers: Labour Time – Life Time (SI Management Revue)

Ever since the beginning of industrialization the fight for the reduction of working hours was considered the way out of the “kingdom of necessity”. It was only in the 1980s, in the course of a decentralized organization in worldwide networks, that the paradigm changed to more flexible forms of working time management. This is no longer an issue of the collective actors alone but also of the individuals who have to cope with the increasing time flexibility in a socio-structurally differentiated way. From trust-based working hours to on-call duty, from the core workforce with a 35-hour week to temporary work: the contemporary organization of working time took since long already various forms. In addition, the ongoing economic crisis leads in many European countries to forced over-employment and under-employment at the same time.

At the same time the topics are changing under which the problems of the “flexible character” in balancing different aspects of life are discussed in (human resource) management, psychology and sociology. Role conflicts, the balance of work, free time and family or burnout as a possible consequence are keywords which show that work and work time cannot be separated from life time.

In the special issue and the corresponding seminar (IUC Dubrovnik, 23 – 27 April 2014), we would like to discuss our topic in an adequately broad and interdisciplinary way. We are particularly interested in questions such as:

  • Disparities of working time and desired working hours in the course of time
  • Quantitative and qualitative working-time regimes
  • Time-related stress and wealth in time
  • Balancing life domain work conflict
  • Models of labour time re-distribution
  • Externalities of problematic working time arrangements, e.g. influences on family life, happiness, fertility etc.

This is not an exhaustive list.

Deadline

Potential contributors to the seminar at the IUC Dubrovnik are encouraged to contact the guest editors directly with an abstract of 1-2 pages before January, 31st 2014. A limited amount of travel grants for scholars from German universities are available.

Full papers for a special issue of management revue (http://www.management-revue.org/) must be with the editors by July 31st 2014. All contributions will be subject to a double-blind review. Papers invited to a “revise and resubmit” are due October 31st 2014. Please submit your papers electronically to Wenzel Matiaske at using as subject “IUC Dubrovnik: Working Time”.

Hoping to hear from you!

Wenzel Matiaske
Simon Fietze
Gerd Grözinger
Doris Holtmann

Workshop: Einführung in die Meta-Analyse

Am 14. und 15.11.2013 findet an der Helmut-Schmidt-Universität Hamburg ein Seminar zur Einführung in die Meta-Analysen statt.

Metaanalyen integrieren empirische Befunde mehrerer Untersuchungen zu einer bestimmten Fragestellung und untersuchen die Variabilität dieser Befunde. Damit bieten sie Wissenschaftlern und Wissenschaftlerinnen eine Möglichkeit, bisherige Forschungsergebnisse quantitativ zu integrieren und zu bewerten und sich somit einen Überblick über die empirische Forschung zu einer Fragestellung zu verschaffen. Durch ihre generalisierenden Befunde unterstützt die Metaanalyse auch Praktiker bei der Entscheidungsfindung. Aufgrund der stark zunehmenden Anzahl von empirischen Untersuchungen in vielen empirischen Disziplinen der kommt die Metaanalyse zunehmend zum Einsatz.

Der Kurs wendet sich an Interessierte, die sich mit der Methode der Metaanalyse vertraut machen möchten und lernen möchten, wie man diese einsetzt. Nach Besuch des Kurses sind die Teilnehmer und Teilnehmerinnen in der Lage…

  • selbstständig Metaanalysen zu einer von Ihnen gewählten Fragestellung durchzuführen, beginnend von der Literaturrecherche über die Kodierung von Studien bis hin zur softwaregestützten Auswertung der Daten;
  • unterschiedliche Metaanalysen in der Fachliteratur im Hinblick auf die verwendeten Methoden zu unterscheiden, einzuordnen und zu beurteilen; der inhaltlichen und methodischen Diskussion zur Metaanalyse zu folgen.

Der Kurs setzt grundlegende Kenntnisse in Statistik und multivariater Datenanalyse voraus. Insbesondere sollten die Teilnehmer und Teilnehmerinnen mit Testverfahren und regressionsanalytischen Techniken vertraut sein.

Informationen zum Raum und zu den Inhalten des Seminars (Handouts, Präsentationen) gehen Ihnen an den Tagen unmittelbar vor der Veranstaltung mit Hilfe des Ilias-Mailsystems zu. Aus diesem Grund ist eine Anmeldung zu dem Seminar über die Lernplattform Ilias obligatorisch.

Eine Anmeldung ist bis zum 13. November möglich – die Zahl der Teilnehmenden ist auf 20 Personen begrenzt. Nähere Informationen dazu finden Sie unter diesem Link.

Workshop: Hochschuldidaktik

Am 22.11.2013 findet an der HSU von 09:00 Uhr bis 17:30 Uhr ein Seminar zur Hochschuldidaktik statt. Wir freuen uns Herrn Braun für die Veranstaltung gewonnen zu haben.

Die maximale Teilnehmendenzahl ist auf 20 Personen begrenzt.

Kursprogramm & Ziele des Seminars:

Dieses Training versetzt die Teilnehmenden in die Lage,

  • Lehrveranstaltung richtig vorzubereiten, durchzuführen und auszuwerten
  • eigene Lehr- und Lernvorstellungen und -erfahrungen zu reflektieren
  • die eigene Rolle im Lehrkontext zu klären
  • Grundlagen der Lernpsychologie zu erkennen
  • Lernziele für eigene Lehrveranstaltungen zu definieren
  • Neue Unterrichtsmethoden kennen zu lernen und zu verstehen.

Inhalte des Seminars:

  • Didaktischer Kontext/Didaktische Handlungsfelder
  • Umgang mit den Adressaten der anvisierten Lehrveranstaltung – Was braucht es zum erfolgreichen Lernen?
  • Lernpsychologische Grundlagen
  • Formen der Organisation und Kommunikation innerhalb der Lehrveranstaltung
  • Lernmotivation
  • Lernziele/Leistungsnachweis: Constructive Alignement
  • Methoden zur Aktivierung

Methoden:

  • Impulsvorträge
  • Einzelarbeit
  • Filmreflexion
  • Gruppenübungen (ausgewählte Methoden)

Informationen zum Raum und zu den Inhalten des Seminars (Handouts, Präsentationen) gehen Ihnen an den Tagen unmittelbar vor der Veranstaltung mit Hilfe des Ilias-Mailsystems zu. Aus diesem Grund ist eine Anmeldung zu dem Seminar über die Lernplattform Ilias obligatorisch. Weitere Informationen finden Sie unter diesem Link.

Eine Anmeldung ist bis zum 11. November möglich – die Zahl der Teilnehmenden ist auf 20 Personen begrenzt. Bitte beachten Sie, dass sich diese Veranstaltung vornehmlich an das wissenschaftliche Personal richtet, welches momentan oder zukünftig mit Lehre betraut ist.

Workshop “Textanalyse mit TextQuest”

Am 17. und 18. Oktober 2013 findet an der Helmut-Schmidt-Universität / Universität der Bundeswehr Hamburg eine zweitägige Veranstaltung zu der Software TextQuest statt. TextQuest ist ein Programm zur Inhaltsanalyse von Texten, welches eine Vielzahl von Auswertungen, von der Wörterliste bis hin zur Inhalts- und Lesbarkeitsanalyse, bietet. Wir freuen uns Herrn Dr. Klein als Referenten gewonnen zu haben.

Informationen zum Programm finden Sie unter der folgenden Adresse: http://www.hsu-hh.de/ipa/index.php?brick_id=Dp9B800L3ywAGBLd&action=showitem&item=4374baf0ebe0eb5f6c135d937e458831

Informationen zum Raum und zu den Inhalten des Seminars (Handouts, Präsentationen) gehen Ihnen an den Tagen unmittelbar vor der Veranstaltung mit Hilfe des Ilias-Mailsystems zu. Aus diesem Grund ist eine Anmeldung zu dem Seminar über die Lernplattform Ilias unter folgendem Link obligatorisch: https://iliascluster.unibw-hamburg.de/ilias4/goto.php?target=crs_88391_rcodeR2kX4Vhd82&client_id=unibw

Sofern Sie noch kein Benutzprofil bei der HSU-Lernplattform Ilias haben, haben Sie unter diesem Link auch die Möglichkeit sich ein solches einzurichten. Eine Anmeldung ist bis zum 13. Oktober möglich – die Zahl der Teilnehmenden ist auf 20 Personen begrenzt.

Promotionsstudiengang WiSo der Uni Hamburg: Noch Plätze frei im Kursangebot

In einigen Kursen im Promotionsstudiengang WiSo der Universität Hamburg gibt es noch freie Plätze! Eine Übersicht über das Kursprogramm im Wintersemester 2013/14 finden Sie unter folgendem Link:

http://www.wiso.uni-hamburg.de/einrichtungen/graduate-school/kursprogramm/promotionsstudiengang/

Bei Interesse wenden Sie sich bitte direkt per Email an Dr. Ulf Beckmann.

Band 7: Conjoint-Analyse

band7-conjointTim Kaltenborn, Harald Fiedler, Ralf Lanwehr & Torsten Melles:

Conjoint-Analyse.

Mit der Conjoint-Analyse werden Fragestellungen nach wichtigen Merkmalen sowie dem Potential von Neu- und Weiterentwicklungen von (Produkt-)Konzepten und der Preisbereitschaft beim Kunden beantwortet. Der Vorteil der CA als dekompositionelles Verfahren gegenüber anderen, direkten Methoden der Relevanzmessung ist, dass Gesamtbeurteilungen von ausgewählten Objekten erfragt werden, die anschließend in Einzelurteile bezüglich der Merkmale und Ausprägungen dieser Objekte zerlegt/dekomponiert werden.
Das Buch ist eine anwenderorientierte Einführung in die CA. Es beschreibt die wichtigsten Verfahrensvarianten, führt mit Praxisbeispielen in die typischen Anwendungen ein und entwickelt ein Verständnis für die häufigsten Fallstricke. Die Praxisdurchführung der CA wird zusätzlich an drei Computerprogrammen (SSI Web von Sawtooth Software, CAM von NORDLIGHT research, Conjoint in R) erläutert.

Inhaltsverzeichnis

Reinlesen

Schlüsselwörter: Multivariate Statistik, Datenanalyse, Präferenzmodelle, Sozialwissenschaftliche Methodik, Marktsegmentierung, Schätzverfahren, Urteilsbildung

Tim Kaltenborn ist Leiter der Abteilung Hochschulbeziehungen und Studierendenforschung bei UNIVERSUM Communications und Dozent für Marktforschung an verschiedenen Hochschulen. Seine Forschung liegt überwiegend im Bereich Kunden- und Trendbefragungen, Präferenzstrukturen und Conjoint-Analysen .

Harald Fiedler ist wissenschaftlicher Mitarbeiter an der BiTS Iserlohn. Seine Interessensschwerpunkte sind adaptive Verfahren auf Grundlage der Item Response Theorie, MCMC-Verfahren und die Behandlung fehlender Werte (missing data) mit Hilfe Multipler Imputation

Torsten Melles ist geschäftsführender Gesellschafter von NORDLIGHT research. Er ist Diplom-Psychologe und hat sich im Rahmen seines Studiums und der Dissertation mit methodischen Fragestellungen der Conjoint-Analyse beschäftigt, und verfügt über langjährige Erfahrung in der Durchführung von Marktforschungsstudien, insbesondere im Bereich „Produkttests und Werbewirkung“.

Ralf Lanwehr ist Forschungsdekan und Professor für Wirtschaftspsychologie an der Business and Information Technology School (BiTS) Iserlohn. Seine Forschungsschwerpunkte sind Organisationspsychologie und Methodenlehre.

Online-Bestellung

Fudan University: Associate Professor/Full Professor in Strategy, Human Resources, Organizational Behavior

Description:

School of Management at Fudan University, one of the top universities in China, invites applications for Associate Professor/Full Professor, starting from August 2014 or earlier. The appointment will initially be made on a three-year contract, with the possibility of renewal or on tenure for outstanding candidates. We offer competitive salary, research and housing supports.

Tenure track and tenured positions are open in Strategy, Human Resources, Organizational Behavior and so on.

Requirements:

  • For Associate Professor or Professor level: applicants should have a Ph.D. degree in the relevant field from a prestigious business school, have published articles in top international journals and be able to teach undergraduate, graduate and MBA courses in both Chinese and English. The appointee is also expected to submit high-quality grant proposals.
  • For Assistant Professor level: applicants should have a Ph.D. degree in the relevant field from a prestigious business school and be able to demonstrate strong potential for research and teaching. Having published articles in top international journals or having articles accepted by top international journals will be a plus.

Interested candidates should submit a CV and recent research papers. In addition, three reference letters should be sent directly to Ms. Zhou Yan, Faculty Development Office, School of Management, Fudan University.

Contact:

Faculty Development Office,
School of Management,
670 Guo Shun Road,
Shanghai 200433
Off:  86-21-25011470
Fax: 86-21-65654523
Email: hrfdms@fudan.edu.cn
Website: http://www.fdsm.fudan.edu.cn

University of Massachusetts Lowell: Tenure-Track Assistant, Associate or Full professor in Management/Organizational Behavior

The Robert J. Manning School of Business (MSB) at the University of Massachusetts Lowell is seeking a tenure-track Assistant, Associate or Full professor in Management/Organizational Behavior to engage in teaching, research and service. The primary fields of specialization should be Six Sigma Quality Management, Project Management, Negotiations, Leadership, and some combination of International Management, Research Methods, Rewards and Compensation and Change Management.

Located 30 miles northwest of Boston, UMass Lowell has over 17,000 students and is one of the largest public universities in Massachusetts. The MSB has over 2,500 undergraduate and graduate students and is accredited by the AACSB International. Classes are taught on-campus, online and, increasingly, abroad.

The MSB is building faculty capacity to further enhance its research productivity and build program offerings at all degree levels. The successful applicant will have the opportunity to participate in (1) the growth and delivery of new academic programs such as our new Ph.D. program with specializations in leadership, technology management, international business, finance and MIS, (2) the growth of our Master of Business Administration, Master of Science in Innovation and Technological Entrepreneurship, and undergraduate Management programs, and (3) ongoing initiatives undertaken in research, instruction and outreach. Faculty members regularly earn teaching load reductions for the publication of high quality research. Ample opportunities are available to become involved in research and instructional activities and develop productive partnerships with other units of the University, and with colleagues from other institutions and countries.

Job Requirements

Minimum Required Qualifications

  • Completed doctorate in Management/Organizational Behavior from an AACSB-International accredited business school (all degrees must have been completed by the September 2014 date of appointment).
  • Evidence of ongoing scholarly publication in the fields of specialization indicated above.
  • Teaching experience at the graduate or undergraduate levels.

Preferred Qualifications

  • Industrial, corporate or new venture experience.
  • A record of teaching effectiveness at the graduate and/or undergraduate levels.
  • Experience supervising and advising doctoral students.
  • Commitment to develop and sustain an externally funded research program.
  • Excellent interpersonal skills and ability to speak and write English clearly.
  • Ability to work effectively with students, faculty, industry and diverse populations.
  • Experience in teaching online or web-enhanced courses preferably using the Blackboard Learn course platform.

Applicants should apply online at: https://jobs.uml.edu. The application should include: (1) a current curriculum vitae; (2) a letter detailing research interests and accomplishments; teaching interests, experience and philosophy; and professional background; (3) samples of recent publications; (4) evidence of teaching effectiveness (e.g., student course evaluations, department Chair reviews, teaching awards, student testimonials, etc.), and (5) names and contact information for three references (including position title, employing organization, mailing and e-mail addresses) (do not send recommendation letters).

Applications will be accepted until the position is filled. Salary is competitive and commensurate with experience. The position is contingent upon funding. Please contact the University of Massachusetts Lowell Human Resources Department at 978-934-3560 for information regarding benefits and related employment matters or if you have any questions about the position. The University of Massachusetts is an Equal Opportunity/Affirmative Action Title IX, H/V, ADA 1990 Employer and Executive Order 11246, 41 CFR60-741 4, 41 CFR60-250 4, 41CFR60-1 40 and 41 CFR60-1,4 are hereby incorporated.

University of North Carolina: Faculty Positions in the Organizational Behavior Area

The Kenan-Flagler Business School at the University of North Carolina at Chapel Hill is seeking to fill one or more tenure-track, or tenured faculty positions in the Organizational Behavior area starting July 1, 2014. Successful candidates will have strong research skills and be expected to publish in top-tier academic journals. 

Positions require a Doctorate granted, or nearly completed, in the academic field identified, or in a related field. Hired candidates with a Doctorate can anticipate an initial appointment of Assistant Professor, Associate Professor, or Professor. Hired candidates with a Doctorate nearly completed can anticipate an initial appointment of Instructor. 

The successful candidate will be both a productive researcher, and a creative and effective teacher capable of contributing to the School’s Undergraduate, MBA, Ph.D., and Executive Development Programs. 

Applicants may view the job posting and follow the application process to be considered at:http://unc.peopleadmin.com/postings/30477. Complete submissions should include the following: curriculum vitae, sample research papers, and example(s) of teaching effectiveness (e.g., teaching evaluations, comments from students). Four letters of recommendation are needed and can be either submitted from the letter writer by electronic copy on official letterhead or by hard copy in the mail. Electronic copies on official letterhead can be emailed to OBRecruiting@kenan-flagler.unc.edu. Original materials should be addressed to Dr. David Hofmann, and mailed to: Kenan-Flagler Business School, University of North Carolina at Chapel Hill, CB 3490, McColl Building, Chapel Hill, NC 27599-3490, Attn: Organizational Behavior. The University of North Carolina at Chapel Hill is an Equal Opportunity Employer. Minorities and women are encouraged to apply.