Universität Hamburg: Zwei wissenschaftliche Mitarbeiter/innen (Strategisches Management)

Fakultät/Fachbereich: Betriebswirtschaft
Seminar/Institut: Lehrstuhl für Strategisches Management (Prof. Dr. Nicola Berg)

Ab dem 01. Juli 2017 (oder nach Vereinbarung) sind zwei Stellen einer/eines wissenschaftlichen Mitarbeiterin/Mitarbeiters gemäß § 28 Abs. 1 HmbHG* zu besetzen.

Die Vergütung erfolgt nach der Entgeltgruppe 13 TV-L. Die wöchentliche Arbeitszeit entspricht 75% der regelmäßigen wöchentlichen Arbeitszeit.**

Die Befristung erfolgt auf der Grundlage von § 2 Wissenschaftszeitvertragsgesetz. Die Befris-tung ist vorgesehen für die Dauer von zunächst drei Jahren.

Die Universität strebt die Erhöhung des Anteils von Frauen am wissenschaftlichen Personal an und fordert deshalb qualifizierte Frauen nachdrücklich auf, sich zu bewerben. Frauen werden im Sinne des Hamburgischen Gleichstellungsgesetzes bei gleichwertiger Qualifikation vorrangig berücksichtigt.

Aufgaben:
Zu den Aufgaben einer wissenschaftlichen Mitarbeiterin/eines wissenschaftlichen Mitarbeiters gehören wissenschaftliche Dienstleistungen vorranging in der Forschung und der Lehre. Es besteht Gelegenheit zur wissenschaftlichen Weiterbildung, insbesondere zur Anfertigung einer Dissertation, hierfür steht mindestens ein Drittel der jeweiligen Arbeitszeit zur Verfügung.

Aufgabengebiet:
Das Aufgabengebiet dieser Stelle umfasst die Mitwirkung an Lehrveranstaltungen im Umfang von 3 Semesterwochenstunden bei 0,75% der regulären Arbeitszeit, die Planung und Durchführung von Forschungsprojekten, die Mitarbeit an Publikationen und die Kooperation mit Partnern aus der Wirtschaft. Geboten werden anspruchsvolle Forschungsarbeiten in einem engagierten Team sowie eine systematische Betreuung Ihres Dissertationsvorhabens.

Einstellungsvoraussetzungen:
Abschluss eines den Aufgaben entsprechenden Hochschulstudiums. Erwartet wird ein Hochschulstudium im Fach Betriebswirtschaftslehre mit einer Vertiefung in den Studienfächern Internationales Management, Strategisches Management oder Personalmanagement. Als Person weisen Sie Teamgeist, Internationalität, Praxiserfahrung und Erfahrungen in theoriegeleiteter-empirischer Forschung auf.

Schwerbehinderte haben Vorrang vor gesetzlich nicht bevorrechtigten Bewerberinnen/Bewerbern bei gleicher Eignung, Befähigung und fachlicher Leistung.

Für nähere Informationen wenden Sie sich bitte an Frau Prof. Dr. Nicola Berg (nicola.berg@uni-hamburg.de) oder schauen Sie im Internet unter http://www.bwl.uni-hamburg.de/de/stman nach.

Bitte senden Sie Ihre Bewerbung mit den üblichen Unterlagen (Bewerbungsschreiben, tabella-rischer Lebenslauf, Hochschulabschluss) bis Montag, 01. Oktober 2017 an:
Prof. Dr. Nicola Berg
Universität Hamburg
Fakultät für Betriebswirtschaft
Lehrstuhl für Strategisches Management
Von-Melle-Park 5
D-20146 Hamburg.

* Hamburgisches Hochschulgesetz
** die regelmäßige wöchentliche Arbeitszeit beträgt derzeit 39 Stunden

Weitere Informationen

VHB-ProDok: Philosophy of Science (07.-10.11.2017)

Vom 7. bis 10. November 2017 findet unter der Leitung von Prof. Dr. Rolf Brühl (Lehrstuhl für Unternehmensethik und Controlling, ESCP Europe Wirtschaftshochschule Berlin) und Prof. Dr. Thomas Wrona (Institut für Strategisches & Internationales Management, Technische Universität Hamburg) ein VHB-ProDok Kurs zum Thema “Philosophy of Science – Foundations and Implications for Research Designs and Research Methods” statt. Ziel des Kurses ist es, die Teilnehmer mit den wesentlichen wissenschaftstheoretischen Strömungen und ihren für die Wissenschaft wesentlichen ontologischen und epistemologischen Positionen vertraut zu machen.

Anmeldungen erfolgen über: http://vhbonline.org/veranstaltungen/prodok/anmeldung/anmeldeformular/
oder Sie senden eine Email an prodok@vhbonline.org

Die Anmeldefrist endet am 31.07.2017. Weitere Informationen finden Sie hier.

VHB-ProDok: Design Science (22.-25.08.2017)

Abstract and Learning Objectives
This class focuses on planning and conducting design science research on Ph.D. level. It is intended to provide state-of-the art methodological competences for all Ph.D. students in business whose research is not solely descriptive/explanatory, but also comprises components where artefacts are purposefully designed and evaluated.

While Design Science Research is very common in Information Systems research, purposeful artefact design and evaluation are found in many other business research fields like, e.g., General Management, Operations Management/Management Science, Accounting/Controlling, Business Education, or Marketing. While Design Science is often conducted implicitly, the methodological discourse in the Information Systems has led to a high level of reflection and to the availability of a large number of reference publications and cases, so that examples and cases will often originate from this domain. It should however be noted that Design Science as a paradigm is applicable and is used in nearly all business research fields. As a consequence, this class is not only part of the Information Systems ProDok curriculum, but intentionally being positioned as cross-domain class.

The goal of the class is to provide Ph.D. students with insights and capabilities that enable them to plan and conduct independent Design Science research. To achieve this goal, students will engage in a number of activities in preparation and during this three-day course, including preparatory readings, lectures, presentations, project work, and in-class discussions. The course format offers an interactive learning experience and the unique opportunity to obtain individualized feedback from leading IS researchers as well as develop preliminary research designs for their own Ph.D. projects.

Date of Event: 22. – 25. August 2017 

Location: Universität St. Gallen 

Lecturer:
Prof. Dr. Jan vom Brocke (Universität Liechtenstein)
Prof. Dr. Robert Winter (Universität St. Gallen)  

Registration: The deadline for registration is 25 July 2017. Please click on the link to open the registration form: http://vhbonline.org/veranstaltungen/prodok/anmeldung/anmeldeformular/ or send an email to prodok(at)vhbonline(dot)org.

Further information

VHB-ProDok: Advanced Topics in Corporate Finance Research (09.-12.09.2017)

Institution: Verband der Hochschullehrer (VHB)

Lecturer:
Prof. Dr. Markus Schmid (Universität St. Gallen)
Prof. Dr. Christoph Schneider (Tilburg University)

Dates: 9. – 12. September 2017

Place:
Evangelischer Diakonieverein Berlin-Zehlendorf e. V.
Glockenstraße 8
14163 Berlin
http://www.diakonieverein.de/gast/tagen-und-feiern/

Registration: The registration deadline is 22nd July 2017.
Please click on the link to open the registration form or send an email to prodok(at)vhbonline(dot)org.

Abstract:
The course is intended as an introduction to research in empirical corporate finance and covers both corporate finance topics as well as methods with a strong emphasis on endogeneity and identification. The general objective of the course is to present some of the most influential work in corporate finance. We will put a particular emphasis on current research, which uses state-of–the–art empirical methods. This course will provide students with a toolbox and working knowledge of cross-sectional and panel data empirical methods for use in corporate finance research. The course also aims to encourage students to explore interesting research questions in corporate finance. Finally, students will learn how to think about empirical research (questions) critically.

Further information

VHB-ProDok: Advanced Topics in Strategic Management Research (04.-07.09.2017)

Institution: Verband der Hochschullehrer (VHB)

Lecturer:
Prof. Michael J. Leiblein, PhD (Fisher College of Business, Ohio State University)
Prof. Dr. Thomas Mellewigt (FU Berlin)

Dates: 4. – 7. September 2017

Place:
FU Berlin
FB Geschichts- und Kulturwissenschaften
Fabeckstraße 23-25
Holzlaube 1. OG, Raum 1.2001

Registration: The registration deadline is 15th July 2017.
Please click on the link to open the registration form or send an email to prodok(at)vhbonline(dot)org.

Abstract:
This course is a doctoral level seminar on the major theoretical approaches in the field of strategic management. The main objective of the course is to familiarize doctoral students with the basic assumptions, concepts and theories underlying the field. In essence, we want to help doctoral students to become independent scholars who are knowledgeable on the major theories in the field of strategy. We typically start with reading the seminal work on the topic, followed by examining several recent empirical applications of the theory. The course is comprehensive, encompassing the following domains: Overview of the field of Strategic Management, Industrial Organization Approaches to Strategy, Resource-based View Approaches to Strategy, Transaction Cost Economics and Vertical Integration, Real Options and Sequential Decision Making, Principal-Agent Theory and Corporate Governance, Top Executives and the Upper-Echelons Perspective, the Governance Performance Relationship.

Further information

MREV/EURAM – Call for Papers: Entrepreneurship and Managerialization in SMEs and family firms

Guest Editors:
Paola Vola, University of Eastern Piedmont, Novara, Italy
Sylvia Rohlfer, CUNEF, Madrid, Spain
Lucrezia Songini, University of Eastern Piedmont, Novara, Italy

The competitive landscape of the twenty-first century is dynamic, highlighting the need for organizations to be entrepreneurial. Thus, a scientific dialogue on entrepreneurial orientation and spirit in family businesses and SMEs has emerged as a relevant topic. However, the capacity to conjugate entrepreneurial spirit of family businesses and smaller enterprises with the managerialization of the organizational structure and mechanisms as well as the professionalization of people involved in the company is critical for the long-term survival and development of those firms.

Research on managerialization of SMEs and family firms points out that they are characterized by a lower adoption of managerial mechanism, as a consequence of the strong linkages between the owners/managers and the enterprise; and/or the lack of managerial knowledge at the ownership, governance and management levels. It is commonly underlined that the management in these firms is characterized by some degree of informality and that individual and social control systems are more suited to these enterprises, due to common shared values and languages, informal relationships etc. (Marlow, Taylor and Thompson, 2010; Saundry, Jones and Wimberley, 2014; Rohlfer, Munoz and Slocum, 2016).

However, some authors stated that formal mechanisms could help family owned businesses to cope with the interests and problems of both the company and the family, and their specific agency costs (Rue and Ibrahim, 1996; Schulze et al., 2003; Songini, Gnan et Malmi, 2013; Della Torre and Solari, 2013). Literature on family firms recognizes the importance of managerialization and professionalization in smoothing succession’s process.

This special issue of Management Revue and the corresponding Track 03_09 – Entrepreneurship and Managerialization in SMEs and family firms, under SIG 03 – Entrepreneurship, at EURAM 2017, provides an opportunity to take stock of developments on these issues, particularly on the adoption of management mechanisms and the professionalization of SMEs and family firms and their balance with entrepreneurial spirit.

We are looking for contributions that explore the ability of successful SMEs and family business to maintain fresh entrepreneurial spirit while consolidating management and control mechanisms, and introducing professional managers, but also for contributions that analyze the consequences of losing momentum in that balance.

Thus, we invite papers that make an important theoretical and/or empirical contribution to our understanding of such issues; international and comparative papers are particularly welcome. Areas of interest include but are not limited to:

  • How and why SMEs and family firms restructure and reorganize the management of the firm in the light of managerialization and professionalization?
  • How can SMEs and family firms balance entrepreneurial spirit and managerialization/ professionalization? How do they maintain this balance along time and during generations?
  • What is the role of family members and non-family members in balancing entrepreneurial spirit and managerialization/ professionalization?
  • What is the role of women (family and non-family members) in such a balance?
  • What is the role of managerial mechanisms and professional managers in SMEs and family firms’ development and growth?
  • What are the implications of managerialization and professionalization on key employee relations characteristics, such as pay and conditions, employee voice and labor management relations?
  • How and why owner/managers ́ approaches to managerialization and professionalization vary in relation to issues such as firm, sector, national contexts and employee characteristics, among others?
  • What are the implications for owner-managers and other stakeholders, including employees?
  • Which theories can best help us explain and understand managerialization and professionalization in SMEs and family firms, and the relation with entrepreneurship?

This is not an exhaustive list.

Management Revue is a peer-reviewed, interdisciplinary European journal publishing both qualitative and quantitative work, as well as purely theoretical papers that advances the study of management, organization, and industrial relations. Management Revue publishes articles that contribute to theory from a number of disciplines, including business and public administration, organizational behavior, economics, sociology, and psychology. Reviews of books relevant to management and organization studies are a regular feature (http://www.management-revue.org/).

European Academy of Management
The European Academy of Management (EURAM) is a learned society founded in 2001. It aims at advancing the academic discipline of management in Europe. With members from 49 countries in Europe and beyond, EURAM has a high degree of diversity and provides its members with opportunities to enrich debates over a variety of research management themes and traditions (http://euramonline.org/programme2017/tracks/sig-03-entrepreneurship-ent.html).

Potential authors
Authors are encouraged to submit research manuscripts that are likely to make a significant contribution to the literature on entrepreneurship and managerialization and professionalization in SMEs and family firms for a double-blind review process. Contributors to the Track 03_09 “Entrepreneurship and Managerialization in SMEs and family firms” at EURAM 2017 Conference are encouraged to discuss their sub- mission prior or during the conference. Even if conference participants will benefit from a fast review process, submissions are not solely restricted to conference participants.

Deadlines
Full papers for this special issue of Management Revue must be with the editors by 31 July 2017. All submissions will be subject to a double-blind review process. Papers invited for a “revise and resubmit” are due on the 30 November 2017. Final decision will be made by May 2018. The special issue will be published in late 2018.

Submission and guidelines
Please submit your papers electronically via the online submission system at http://www.management-revue.org/submission/ using SI “Managerialization” as article section.

The guest editors welcome informal enquiries by email:
Paola Vola
Sylvia Rohlfer
Lucrezia Songini

Literature

Aldrich, H. & Cliff, J. (2003). The pervasive effects of family on entrepreneurship: toward a family embeddedness perspective, Journal of Business Venturing, 18(5), 573-596.

Bettinelli, C., Fayolle, A. & Randerson, K. (2014). Family entrepreneurship: a developing field. Found. Trends Entrep., 10(3), 161–236.

Brannon, D. L., Wiklund, J. & Haynie, J. M. (2013). The varying effects of family relationships in entrepreneurial teams. Entrep. Theory Practice, 37(1), 107–132.

Chenall, R. (2003). Management control system design within its organizational context: findings from contingency-based research and directions for the future, Accounting Organizations and Society, 28 (2-3), 127-168.

Corbetta, G., Marchisio, G. & Salvato C. (2005). Fostering Entrepreneurship in Established Family Firms – Crossroads of Entrepreneurship, Springer.

Della Torre, E. & Solari, L. (2013). High-performance work systems and the change management process in medium-sized firms. International Journal of Human Resource Management, 24(13), 2583-2607.

Durán-Encalada, J. A., San Martín-Reyna, J. M. & Montiel-Campos, H. (2012). A Research Proposal to Examine Entrepreneurship in Family Business. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 8(3), 58-77.

Fayolle, A. (2016). Family entrepreneurship: what we need to know. In K. Randerson, C. Bettinelli, G. Dossena, & A. Fayolle (eds.), Family Entrepreneurship: Rethinking the Research Agenda (pp. 304–306). Abingdon, UK: Routledge.

Hoy, F. & Sharma, P. (2010). Entrepreneurial Family Firms. New York, NY: Prentice Hall.

Jennings, J. E. & McDougald, M. S. (2007). Work–family interface experiences and coping strategies: implications for entrepreneurship research and practice. Academy of Management Review, 32(3), 747-760.

Malmi, T., & Brown, D. A. (2008). Management control system as packageOpportunities, challenges and research directions. Management Accounting Research, 19(4), 287-300.

Marlow, S. Taylor, S & Thompson, A. (2010). Informality and formality in medium-sized companies: contestation and synchronization. British Journal of Management, 20(4): 954-966.

Randerson, K., Bettinelli, C., Fayolle, A. & Anderson, A. (2015). Family entrepreneurship as a field of research: exploring its contours and contents. Journal of Family Business Strategy, 6(3), 143–154.

Randerson, K., Dossena, G. & Fayolle, A. (2016). The futures of family business: family entrepreneurship. Futures, 75, 36–43.

Rohlfer, S., Muñoz Salvador, C. and Slocum, A. (2016). People management in micro and small organizations – a comparative analysis. FUNCAS: Estudios de la Fundación. Series Análisis, no. 79.

Sharma, P. (2016). Preface. In K. Randerson, C. Bettinelli, G. Dossena, & A. Fayolle (eds.), Family Entrepreneurship: Rethinking the Research Agenda (p. xiv). Abingdon, UK: Routledge.

Songini L. (2006). The professionalization of family firm: theory and practice. In Poutziouris P., Smyrnios K. & Klein S. (eds.), Handbook of Research in Family Business (pp. 269-297). UK: Edward Elgar Publishing.

Songini, L. & Gnan, L. (2009). Glass ceiling and professionalization in family SMEs, Journal of Enterprising Culture, 17(4), 1-29.

Songini, L., Gnan, L., & Malmi, T. (2013). The role and impact of accounting in family business, Journal of Family Business Strategy, 4, 71-83.

Songini, L. & Gnan, L. (2014). The glass ceiling in SMEs and its impact on firm managerialization: A comparison between family and non-family SMEs, International Jounal of Business Governance and Ethics, 9(2): 287-312.

Songini, L. & Vola, P. (2014). The role of Managerialization and Professionalization in Family Busines Succession: Evidences from Italian Enterprises, in L. Gnan, H. Lundberg, L. Songini & M. Pelllegrini (eds.) Advancing European Entrepreneurship Research (169-196), IAP, Information Age Publishing Inc.

Songini, L. & Vola, P.(2015) The Role of Professionalization and Managerialization in Family Business Succession. Management Control, 2015/1, 9-43

Songini, L. & Gnan, L. (2015). Family Involvement and Agency Cost Control Mechanisms in Family Small and Medium-sized Enterprises, Journal of Small Business Management, 53(3), 748–779.

International Transdisciplinarity Conference 2017 (11.-15.09.2017)

Transdisciplinary Research and Education — Intercultural Endeavours
September 11-15, 2017, Leuphana University Lüneburg, Germany

The International Transdisciplinarity Conference in 2017 is co-organised by Leuphana University Lüneburg, Germany and the Network for Transdisciplinary Research of the Swiss Academies of Arts and Sciences.

The overall objective of the conference is to strengthen communities of transdisciplinary research and education and to create visibility for theoretical, empirical and transformative advances/results. The focus of the conference is on interculturality. Participants will explore transdisciplinary research and education as intercultural endeavours concerning epistemologies, worldviews, practices, and place-based differences.

With this emphasis, we will bring together representatives of different world regions, institutions, cultures, and communities. We envisage a space for taking a culturally sensitive look at transdisciplinarity. By doing so, we will also explore interfaces and foster the potential of transdisciplinarity to deal with heterogeneity and difference.

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Projektmanagement in der Forschung

Die Anwendung von Projektmanagement ist ein wesentlicher Erfolgsfaktor bei der Durchführung von Forschungsprojekten und Dissertationen und stellt eine wichtige Kernkompetenz für die weitere Karriere in Wissenschaft und Industrie dar. Junge Wissenschaftler und Promivierende haben häufig folgende Fragen:

– Wie kann ich mein Forschungsvorhaben oder meine Dissertation planen? Für welche Zeiträume plane ich? Wie kann ich planen und gleichzeitig flexibel bleiben?
– Was muss ich tun, um meinen Plan auch einzuhalten? Wie überprüfe ich meinen Fortschritt? Wie bleibe ich am „Roten Faden“?
– Wie gehe ich mit Problemen und Störungen um? Was ist, wenn alles länger dauert? Wenn es Störungen von außen gibt?
– Wie funktioniert die Teamarbeit im Projekt? Was tue ich, wenn andere Ihre Termine nicht einhalten?
– Wie kann ich die Zusammenarbeit mit meinem Betreuer oder Professor verbessern? Welche Unterstützung kann ich erwarten?
– Was tue ich, wenn andere Aufgaben mich von meiner eigenen Forschung ablenken? Wie gehe ich mit mehreren Projekten gleichzeitig um?

Zielgruppe: Doktoranden und Post-Docs
Wann? 29.09.2017 10:30 – 30.09.2017 16:00
Wo? Management Akademie Weimar, Gutenbergstraße 1, 99423 Weimar
Teilnahmegebühr: 499 EUR zzgl. MwSt.
Verbindliche Registrierung unter: www.management-akademie-weimar.de/veranstaltungen-2/

Ziel und Nutzen des Workshops
Sie lernen die Grundsätze des Projektmanagements kennen und erhalten praktische Anwendungstipps für Ihre Forschungsprojekte. Für einen direkten Praxisbezug werden im Workshop ausgewählte Projektmanagement-Methoden auf Ihre Dissertationen und Forschungsprojekte angewendet. So können Ihre Fragen konkret und am Beispiel beantwortet und Lösungsalternativen angeboten werden.

Inhalte des Workshops
1) Übersicht und Grundlagen des Projektmanagements
2) Zieldefinition und Planung
– Zieldefinition der Dissertation oder des Forschungsprojektes
– Stakeholder- und Risikoanalyse
– Terminplanung, Meilensteine, Zeitpuffer
– Flexible Planung bei dynamischen Projekten und das Einplanen von Freiräumen
3) Prioritäten setzen und Zeitmanagement verbessern
– Prioritäten setzen
– Verfügbare Arbeitszeit auf die verschiedenen Arbeitsbereiche aufteilen
– Freiräume schaffen, auch für Privates
– Tipps gegen Perfektionismus und Aufschieberitis
– Tages- und Wochenplanung optimieren
4) Projektdurchführung und -steuerung
– Monitoring des Fortschritts und Projektsteuerung bei Planabweichungen
– Umgang mit Änderungen im Projekt und Unvorhergesehenem
– Was tun in Krisen oder bei Problemen, oder, wenn alles viel zu lange dauert?
5) Die Zusammenarbeit mit anderen
– Klärung gegenseitiger Erwartungen (z.B. mit dem Betreuer, anderen Universitäten, Kooperationspartnern, Industriepartner)
– Unterschiedliche Zielvorstellungen erkennen und „verhandeln“
– Rollenklärung und Verantwortlichkeiten bei Forschungsteams

Vorgehensweise und Arbeitsmethodik im Workshop
Der Workshop ist sehr praxisbezogen und orientiert sich an den aktuellen Forschungsvorhaben (Fallbeispielen) der Teilnehmenden und deren Fragestellungen. Daher werden die oben genannten Inhalte teils auf die Bedürfnisse angepasst. In Gruppenarbeit werden anhand einzelner Vorhaben beispielsweise Ziele und Rahmenbedingungen der Promotion oder eines größeren Forschungsprojektes diskutiert, Terminpläne erarbeitet und deren realistische Umsetzbarkeit geprüft. Typische Problemfälle bei dem Management von Dissertationen und Forschungsprojekten werden diskutiert. Hierzu gehören beispielsweise das Setzen von Prioritäten, die Zusammenarbeit mit dem Professor / der Professorin bzw. anderen involvierten Personen, Motivation und der Umgang mit Phasen der Promotion oder des Forschungsprojektes. Trainerinputs und Aktivphasen finden abwechselnd statt, so dass das Gelernte direkte Anwendung findet.

Über die Trainerin
Frau Dr. Sandra Dierig ist Unternehmensberaterin mit dem Schwerpunkt Projektmanagement. Sie arbeitet mit mittelständischen und großen Unternehmen, trainiert Projektleiter und Projektteams und berät Unternehmen bei der Optimierung ihrer unternehmensweiten Projektmanagement-Prozesse. Ihre Seminare für Doktoranten und Post-Docs, die sie seit über 10 Jahren in verschiedenen Universitäten anbietet, sind auf die akademischen Rahmenbedingungen und die Anforderungen der Wissenschaftler angepasst. Als ehemalige Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Fachgebiet Projektmanagement der Universität Kassel kennt sie die Anforderungen an Doktoranden und Post-docs und die Rahmenbedingungen des universitären Umfelds. Frau Dr. Dierig ist Diplomingenieurin mit Zusatzqualifikationen im Internationalen Management und Business Coaching. Ihre Doktorarbeit verfasste sie zum Thema: „Projektkompetenz im Unternehmen entwickeln“.

Sprech- und Präsentationstraining für Doktoranden

600 Poster in einem Raum – warum sollte man gerade Ihnen zuhören? Sie stehen vor der Herausforderung, komplexe und hochspezifische Themen nicht nur kurz und stringent, sondern vor allem überzeugend und ansprechend präsentieren zu müssen. Hier gilt: Bringen Sie nicht möglichst viel Inhalt in wenig Zeit unter. Heben Sie stattdessen stichhaltig und überzeugend und, ja, auch unterhaltsam die Stärken Ihrer Arbeit hervor. Führen Sie schlüssig durch Ihre Arbeit, das Experiment, die Studie. Woran liegt es, dass man anderen zuhört und Ihnen (noch) nicht? Überzeugendes Auftreten entsteht vor allem durch sprecherische Präsenz. Kraftvolles, präsentes und stringentes Sprechen ist erlernbar.

Dieser Workshop bietet Ihnen die einmalige Verbindung von Sprech- und Präsentationstraining und damit eine umfassende Vorbereitung nicht nur auf Posterpräsentationen. Vermittelt wird, neben theoretischen Einblicken, vor allem praktisches Wissen. Neben Grundregeln für den richtigen Gebrauch Ihrer Stimme lernen Sie, was Sie beim eigenen Vortrag beachten sollten und erhalten eine Rückmeldung, wie Ihre Zuhörer Sie erleben. Sie erhalten das Rüstzeug, Ihre Präsentation wirkungs- und eindrucksvoll zu gestalten. Sie werden sensibilisiert für eigenes und fremdes Kommunikationsverhalten.

Workshopinhalte:
– Präsenztraining – was ist individuelle Präsenz?
– Körpersprache und Sprechwirkung
– Stimme und Sprechweise
– Einsatz der Sprechausdrucksmittel (Sprechmelodie, Sprechtempo, Lautstärke, Akzentuierung, Deutlichkeit)
– Vorbereitung von Präsentationen
– Stilistische Ebenen, Wortwahl, und Satzstrukturen
– Den Vortrag zielführend beginnen, gestalten und abschließen
– Anschaulich und lebendig: Rhetorische Stilmittel
– Nutzung von Präsentationsmedien?
– Umgang mit Lampenfieber
– Hörerführung und Aufmerksamkeitslenkung
– Souveräner Umgang mit skeptischem Publikum

Methoden:
– Fundierte theoretische Grundlagen, zahlreiche Übungen und Videofeedback.
– Arbeit in Gruppe und Kleingruppe

Ablauf:
Tag I:
– Willkommen und Herausforderungen
– Theoretische Grundlagen
– Analyse Ihrer dreiminütigen Posterpräsentation mit Videofeedback
– Festlegung Ihrer persönlichen Schwerpunkte für die Weiterarbeit
– Übungen zum Thema Stimme und Präsenz, Rhetorik und Präsentation in Gruppe und Kleingruppe

Tag II:
– Vertiefung der Übungen
– Übung am Poster mit Sofortfeedback
– Erneute Präsentation mit Videofeedback und Auswertung
– Gemeinsame Reflexion der eigenen Schwerpunkte und Ausblick auf individuelle Weiterarbeit

Wann? Montag, den 18.09.2017 09.00 Uhr – Dienstag, den 19.09.2017 17.00 Uhr
Wo? Management Akademie Weimar (Villa Ingrid), Gutenbergstraße 1, 99423 Weimar
Teilnahmegebühr: 450 EUR zzgl. MwSt. (= 535,50 EUR brutto)
Details und Anmeldung unter: www.management-akademie-weimar.de/veranstaltungen-2/

Durch die Veranstaltung führt: Eva-Maria Ortmann (Sprechwissenschaftlerin M.A., Sängerin). Sie arbeitet als Stimm- / Rhetoriktrainerin und Gesangslehrerin in Medien, Wirtschaft, Lehre und Schauspiel: Seit mehreren Jahren hat sie eine Lehrtätigkeit an der Universität Erfurt und der Friedrich-Schiller-Universität Jena im Fach Sprech- und Singstimmbildung inne, ebenso lange ist sie Mitarbeiterin des Instituts für Sprechbildung Weimar. Sie trainiert Mediensprecher und ist seit 2004 Sprechtrainerin beim Radiosender „Antenne Thüringen“. Zu ihrer Arbeit als Trainerin kommt eine Tätigkeit als freischaffende Sängerin und Sprecherin. Sie moderiert Kongresse, Konzerte und Galaabende.

VHB-ProDok: Advanced Topics in Information Systems Theory

Institution: Kühne Logistics University/Verband der Hochschullehrer (VHB)

Lecturer: Prof. Dorothy Leidner (Baylor University) and Dr. Benjamin Müller (University of Groningen)

Dates: 18.-21. July 2017

Place:
Kühne Logistics University
Room GF Lecture 1
Großer Grasbrook 17
20457 Hamburg

Language of instruction: English

Registration: Online via http://vhbonline.org/veranstaltungen/prodok/ or via email: prodok@vhbonline.org.

Course fee: EUR 600,00 (catering included)

Abstract and learning Objectives:
The generation of knowledge can be seen as one of the key contributions of any science. Consequently, many scholars emphasize the centrality of theories for any scientific endeavor – a thought widely reflected in many disciplines from the natural to the social sciences. While a corresponding attention to theoretical work has been at the heart of the Information Systems (IS) discipline for a long time, the focus on theoretical debates and genuine conceptual contributions has been picking up recently. This is reflected by a number of journal sections and conference tracks dedicated to advancing theory and theorizing in IS research just as much as in many authors? experiences during the reviews of their work.

Contents:
The course aims to achieve the following high-level learning objectives Build a foundational understanding of what theory is and what role it plays in research Develop basic theorizing skills and be familiar with extant theorizing strategies Understand strategies to develop and publish own theoretical contributions Overall, the course is designed to help students advance their understanding of theory and theorizing in the BISE / IS discipline and enhance their theorizing skills related to their own research and thesis work.

The course “Advanced Topics in Information Systems Theory” invites participants to join the ongoing discourse on theories and theorizing in the Business and Information Systems Engineering (BISE) and Information Systems (IS) research communities. It is designed to help participants build and extend their understanding of the nature and role of theory in BISE and IS research. Through discussions and analyses of current theoretical developments in the BISE and IS discipline and some of its main reference disciplines, participants will engage with theory and advance their skills of building their own theoretical contributions.

Be advised that the course is not intended to be a comprehensive or normative prescription of how to engage with theory and theorizing in research. It is rather aimed at encouraging and empowering young scholars to carefully pay attention to their theoretical contribution and their engagement with the extant knowledge in the field. This explicitly includes a critical reflection on the current state of theory in the IS and BISE field in order to help advance the current debates on the nature and role of theory and theorizing.

For further information on the course please click here. If you have any further queries on the course, please contact Kathrin Schöps (kathrin.schoeps@vhbonline.org)